Toegangseisen
Alleen als hoofdvak voor Latijns-Amerikastudies of andere bacheloropleidingen aan de Universiteit Leiden of een andere Nederlandse universiteit. Deze cursus staat open voor studenten die een goede beheersing van de Spaanse taal hebben en/of een passieve beheersing van de Spaanse taal met een actieve beheersing van het Portugees.
Beschrijving
Deze theoretisch-praktische cursus gaat in detail in op het ontwerp, de uitvoering en de presentatie van wetenschappelijke onderzoeksprojecten. De cursus is gericht op de specifieke context van Latijns-Amerika en de keuze, de afbakening van een object van analyse op het gebied van sociale wetenschappen en geesteswetenschappen, in verschillende relevante gebieden in de regio. De nadruk ligt zowel op de theoretische positionering als op het formuleren van het probleem, de doelstellingen, de vragen en de onderzoekshypothesen. Tijdens de werkcolleges worden de belangrijkste onderzoeksmethoden en -technieken op een praktische manier behandeld, evenals de technische standaarden voor het ontwikkelen van onderzoeksprojecten, voorbereidende grondslagen voor het schrijven van de bachelorscriptie.
Leerdoelen
Aan het einde van het programma zullen de studenten:
1. De kenmerken van Latijns-Amerika als multidisciplinair studiegebied kunnen identificeren.
2. Kennis maken met de verschillende onderzoeksmethoden en technieken en hun ethisch kader.
3. Een onderzoeksvoorstel met een theoretisch kader opzetten.
4. De technieken en criteria voor het schrijven van een bachelorscriptie beheersen.
5. De opzet van de BA-scriptie voorbereiden.
De overdraagbare vaardigheden in deze cursussen zijn: analytisch denken (analytische vaardigheden, abstractie, bewijsvoering); projectmanagement (planning, afbakening, resultaatgerichtheid); verantwoordelijkheid (eigenaarschap, zelfdiscipline, verantwoordelijke houding t.o.v. eigen project, fouten erkennen); inzet (toewijding, motivatie, proactieve houding, eigen initiatief); zelfregulering (zelfstandigheid, zicht op eigen doelen, motieven en capaciteiten); schriftelijke communicatie (schrijfvaardigheid, verslagleggen, structureren, samenvatten); kritisch denken (vragen stellen, aannames controleren); integriteit (eerlijkheid, moraal, ethisch handelen, persoonlijke waarden), en interculturele vaardigheden (communicatie met verschillende culturen).
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
De cursus heeft de vorm van een seminar-workshop (50% van de theoretische colleges en 50% van de praktische colleges). Gedurende de cursus moeten studenten een individueel onderzoeksvoorstel opstellen dat de basis zal vormen voor het schrijven van de bachelorscriptie in het volgende semester
Toetsing en weging
Toetsing
De stof van deze cursus wordt op verschillende momenten geëvalueerd:
A. Schriftelijke opdrachten. De aspecten die geëvalueerd worden zijn, o.a.:
(a) duidelijkheid
(b) relevantie en coherentie m.b.t. het gekozen onderzoeksonderwerp
(c) capaciteit om de onderzoekstechnieken toe te passen in het kader van het gekozen onderzoeksonderwerp.
B. Mondelinge presentatie van het onderzoeksvoorstel. De aspecten die geëvalueerd worden zijn: (a) helderheid van de presentatie (b) gepastheid en relevantie van het gekozen onderwerp (c) academische taalvaardigheid (d) communicatieve vaardigheden (proxemics) (e) capaciteit tot synthese (f) kwaliteit van de gebruikte middelen.
C. Eindwerkstuk: dit is een onderzoeksvoorstel van minimaal 8 en maximaal 10 A4 pagina’s met een inhoudsopgave voor de BA-scriptie vereist.
De aspecten die beoordeeld worden zijn:
(a) geschikte afbakening en verkenning van het onderzoeksonderwerp
(b) coherentie en duidelijkheid van het schrijven
(c) kwaliteit van de argumentatie
(d) academisch taalgebruik
(e) capaciteit tot synthese
(f) logische relatie tussen de verschillende onderdelen van het project
(g) kwaliteit van de verzamelde en gebruikte bibliografische bronnen
(h) correct gebruik van het verwijzingssysteem
(i) juistheid en haalbaarheid van de onderzoekstechnieken inzake het gekozen thema
(j) toereikendheid van de resource-kaart
Tijdens de cursus zullen de studenten wekelijks gemiddeld 30 pagina’s van de relevante literatuur lezen. Dit materiaal zal de basis vormen van het onderzoeksvoorstel.
Weging
A Schriftelijke opdrachten: 60% van het eindcijfer.
B. Mondelinge presentatie van het onderzoeksvoorstel: 10% van het eindcijfer.
C. Eindwerkstuk: 30% van het eindcijfer.
Herkansing
Herkansing vindt plaats indien het cijfer van het eindwerkstuk lager is dan 6,0. De herkansing bestaat uit een nieuwe verbeterde versie van het eindwerkstuk binnen een beperkte tijd.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Literatuur
ISLA MONSALVE, P. (2017). *Procrastinadores en acción. Guía metodológica para el diseño, realización y reporte de una investigación de tesis universitaria / Procrastinators in Action. A methodological guide to designing, carrying out and writing a university dissertation. *Raamsdonksveer: Solfers BV.
BAARDA, B.; BAKKER, E.; FISCHER, T.; JULSING, M.; DE GOEDE, M.; PETERS, V. & VAN DER VELDEN, T. (2013). Basis kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers, 3e. druk.
BAARDA, D.B.; DE GOEDE, M.P.M. & TEUNISSEN, J. (1995). Kwalitatief onderzoek. Praktische handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Houten: Educatieve Partners Nederland bv.
PADMOS, BRAM (2012). De scriptiesupporter. Een doeltreffende aanpak van je scriptie. Antwerpen-Apeldoorn: Garant, 11e druk.
VERSCHUREN, PIET & DOOREWAARD, HANS (1998). Het ontwerpen van een onderzoek. Utrecht: Lemma, 2e druk.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
N.v.t.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats
Opmerkingen
Aanwezigheid tijdens hoor- en werkcolleges is verplicht.
Deze cursus bestaat uit 13 lessen van elk 2 uur, verdeeld over 13 weken.
In deze cursus wordt Brightspace gebruikt voor het ter beschikking stellen van: a) het programma van de cursus; 2) het studiemateriaal (bibliografie en PowerPointpresentatie van elke sessie); 3) de methodologische indicaties en instructies; 4) de plagiaatcontrole; 5) de specifieke informatie over elk college en 6) de indeling van de opdrachten en het eindwerkstuk. Microsoft Teams wordt gebruikt voor online contacten tussen studenten en de docent indien nodig.