Prospectus

nl en

Bachelor Project Politicologie, Semester II, 2025-2026

Course
2025-2026

Ingangseisen

Deelname aan het Bachelorproject is slechts toegestaan wanneer het eerste jaar is afgerond en ten minste 40 EC van het tweede jaar zijn behaald met inbegrip van de studieonderdelen Academische Vaardigheden: Onderzoeksontwerp, Statistiek II en Kwalitatieve Onderzoeksmethoden.

Let op: Voor studenten die vóór 1 september 2022 met hun opleiding Internationale Politiek zijn begonnen, gelden nog steeds de ingangseisen van 2023-2024: (a) eerste jaar, (b) 40 EC van jaar 2, incl (c) Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (10 EC) en (d) Academische Vaardigheden: Onderzoeksontwerp (5 EC).

Overgangsregelingen

Indien een student het vak Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (10 EC) niet heeft behaald in 2022-2023 of eerder, dan dient deze het vak Methoden en Technieken van Politicologisch Onderzoek (5 EC, jaar 1) en Kwalitatieve Onderzoeksmethoden (5 EC, jaar 2) af te ronden.

Bachelor Project Informatiebijeenkomst

Semester II: De informatiebijeenkomst vindt plaats in blok 2, op vrijdag 5 December 2025, 13.15-15.00 in zaal FSW 5A23. Studenten worden per mail uitgenodigd voor de bijeenkomst.

Registratie Bachelor Project

Het is slechts mogelijk om je voor 1 Bachelorproject in te schrijven per academisch jaar. Verzoeken voor een uitzondering hierop moeten ingediend worden bij de Examencommissie (ExC). Dit betekent het volgende:

  • Studenten die niet zijn geslaagd voor hun Bachelorproject in semester I dienen toestemming te vragen aan de ExC om zich in te schrijven voor een Bachelorproject in semester I. Echter, indien de ExC toestemming verleent aan een student om zich in te schrijven voor een tweede Bachelorproject in hetzelfde academische jaar, dan is plaatsing in een Bachelorproject afhankelijk van beschikbaarheid, en de student dient het eerste deel van het tweede Bachelorproject (opnieuw) te volgen (zelfs als de student voor dat deel geslaagd is tijdens een eerdere poging in een eerder semester).

  • Studenten die niet zijn geslaagd voor hun Bachelorproject in semester II kunnen zich zonder toestemming van de ExC inschrijven voor een Bachelorproject in semester I van het volgende academische jaar.

Taal

De scriptie voor de afstudeerrichting Politicologie wordt in principe in het Nederlands geschreven, tenzij anders aangegeven.

Literatuur

Halperin, S. & Heath, O. (2017) 'Political research: Methods and practical skills' - Oxford University Press, wordt bekend verondersteld. De overige literatuur wordt vermeld op de Brightspace pagina van elk Bachelor Project.

Omschrijving

Doel 1: Het leren toepassen van concepten, theorieën en methoden in een onderzoek binnen een van te voren door de docenten geformuleerd kader;
Doel 2: Het uitvoeren van en rapporteren over een beperkt empirisch of literatuur onderzoek
Inhoud: Het bachelorproject is een cursus die inhoudelijke instructie biedt, gevolgd door een onderzoeksdeel waarbinnen studenten een individueel onderzoek uitvoeren. Verschillende projecten worden aangeboden, gestructureerd rond verschillende thema's. Studenten volgen eerst een aantal weken inhoudelijk onderwijs waarbij ze hun kennis over een bepaald onderwerp binnen een deelgebied van de politicologie verdiepen. Daarna leren studenten een onderzoeksvraag te formuleren, onderzoek te ontwerpen om die vraag te beantwoorden, eigen onderzoek uit te voeren en correct en duidelijk over dat onderzoek te rapporteren.

Het eindrapport - de bachelorscriptie - rondt de bachelor Politieke wetenschappen af. De scriptie is een individuele eindwerkstuk gebaseerd op althans deels eigen onderzoek.

Onderwijsvormen

Plenaire bijeenkomsten, (individuele) spreekuur- of inloopbijeenkomsten, bibliotheekinstructie, en (bovenal!) zelfstudie en zelfwerkzaamheid.

Bibliotheek instructie

Informatie over de digitale module Bibliotheekinstructie zal beschikbaar worden gesteld via Brightspace.

Toetsing

Studenten slagen of zakken voor het gehele Bachelorproject (16 weken).

  • De opdrachten die tijdens het eerste, inhoudelijke deel van het Bachelorproject worden gemaakt leveren gezamenlijk een eerste deelcijfer op. Dit deelcijfer telt voor 40% mee in de bepaling van het eindcijfer. Afronding vindt plaats op 1 decimaal. Het behalen van een voldoende voor dit deel van het bachelorproject is geen noodzakelijke voorwaarde om voor de cursus als geheel te slagen.

  • De volledige thesis die tijdens het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven levert een tweede deelcijfer op. Dit deelcijfer telt voor 60% mee in de bepaling van het eindcijfer. Afronding vindt plaats op halve punten en dit onderdeel is behaald vanaf een 5,5. Het behalen van een voldoende voor dit deel van het bachelorproject is wel een noodzakelijke voorwaarde om voor de cursus als geheel te slagen. Dit betekent dat een voor het eerste deel van het bachelorproject behaald onvoldoende deelcijfer gecompenseerd kan worden met het voor het tweede deel van het bachelorproject behaalde deelcijfer (mits dat hoog genoeg is).

  • Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van beide deelcijfers. Om te slagen voor het bachelorproject (20 ECTS) dient voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende (d.w.z. minstens 5,5) behaald te worden.

Wat betreft herkansingen:

  • Aangezien het eerste, inhoudelijke deel van het bachelorproject voor minder dan 50% meeweegt in de bepaling van het eindcijfer, hebben studenten die een onvoldoende halen voor dat deel geen recht op een herkansing daarvan.

  • Aangezien de thesis, die in het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven, voor 50% of meer meeweegt in de bepaling van het eindcijfer, hebben studenten die een onvoldoende halen voor hun thesis recht op een herkansing daarvoor.

  • Studenten die een voldoende halen voor de thesis, die in het tweede, onderzoeksdeel van het bachelorproject wordt geschreven, hebben ook het recht op een herkansing daarvan, tenzij zij tijdens hun eerste poging voor het gehele bachelorproject zijn geslaagd (wat betekent dat zij voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende hebben behaald).

  • Studenten die zijn gezakt voor het bachelorproject maar voor een van de tweede delen daarvan een voldoende hebben gehaald, mogen in het volgende academische jaar deelnemen aan hetzelfde bachelorproject – mits dat project nog steeds wordt aangeboden en geen fundamentele wijzigingen heeft ondergaan – en het reeds behaalde deel overslaan. Het deelcijfer voor het reeds met een voldoende afgesloten deel blijft staan.

  • Studenten die zijn gezakt voor het bachelorproject en voor beide delen een onvoldoende hebben behaald, dienen het volgende academische jaar helemaal opnieuw te beginnen aan een bachelorproject.

  • Studenten mogen slechts 1 BAP volgen per academisch jaar.

Eindprodukt

Een scriptie van 7.000-8.000 woorden. Dit is de daadwerkelijk vereiste lengte van de thesis. Dus niet 7.000-8.000 woorden plus/min 10%. Een scriptie die minder dan 7.000 of meer dan 8.000 woorden bevat wordt niet beoordeeld (als gevolg waarvan de student in kwestie de cursus niet met goed gevolg kan afleggen). Wat betreft het woordenaantal: Alles van de inleiding tot de conclusie telt (zoals geregistreerd door MS Word). De volgende elementen tellen niet mee: voorpagina, abstract, inhoudsopgave en referentielijst. Wat betreft de abstract en inhoudsopgave: deze zijn optioneel.

Deadlines

BAP semester II: Vrijdag 22 mei 2026, 17:00 uur.
Studenten die een onvoldoende halen voor hun thesis – en dus het volledige bachelor project niet met goed gevolg afsluiten – hebben het recht om hun thesis te verbeteren en opnieuw in te dienen. Dit doen zij op basis van de feedback die zij van hun thesisbegeleider ontvangen tijdens een speciaal daarvoor geplande bijeenkomst. Studenten hebben geen recht op verdere begeleiding.

De deadlines voor het herindienen van de thesis zijn:
BAP semester II: Maandag 6 juli 2026, 17:00 uur.
Hier zijn twee belangrijke voorwaarden aan verbonden:

  • Studenten die een voldoende halen voor de thesis (die in het tweede deel van het bachelorproject wordt geschreven) hebben ook het recht op een herkansing daarvan, tenzij zij tijdens hun eerste poging voor het gehele bachelorproject zijn geslaagd (wat betekent dat zij voor het eindcijfer en het scriptiecijfer een voldoende hebben behaald).

  • Studenten hebben niet het recht om een thesis voor de tweede maal in te dienen als zij geen volledige versie van hun thesis hebben ingediend tijdens hun eerste poging.

Leids scriptie-repositorium

Goedgekeurde scripties worden bewaard in het Leids bachelor-scriptierepositorium na de afronding van uw Bachelorproject. U dient daarvoor een verklaring te ondertekenen.

Bachelorproject thema’s:

Semester II

102 - Personalisering van de Politiek (Dr. M. Nagtzaam)
Dit BAP is ook beschikbaar voor IP-studenten
In de media en de politiek zelf lijkt het alsof er geen debat meer mogelijk of nodig is: de personalisering van de politiek wordt gezien als een feit. De gedachte dat individuele politici steeds belangrijker worden ten koste van hun partij wordt door velen als een gegeven gezien en behandeld. Binnen de wetenschap is er echter aanzienlijk meer ruimte voor nuance en verschil van inzicht: niet iedereen is het (volledig) eens met deze stelling over de personalisering van de politiek.
In het BAP ‘Personalisering van de politiek’ wordt allereerst dieper ingegaan op wat precies kan of moet worden verstaan onder deze personalisering van de politiek. In het eerste deel van de cursus zal dan ook ruime aandacht geschonken worden aan algemene concepten van en verklaringen voor personalisering, en de uiteenlopende manifestaties ervan.
In het tweede deel van de cursus zal telkens een meer specifiek onderwerp behandeld worden. Denk daarbij aan de rol van media en verkiezingscampagnes, de opkomst en invloed van sociale media, relevante karaktereigenschappen van politici en hun (electorale) effect, de rol van andere kandidaten dan politieke leiders in dit debat en de gevolgen en wenselijkheid van personalisering in het democratische representatieve bestel. De focus ligt hierbij voornamelijk op de binnenlandse politiek (in verschillende landen), maar er is ook aandacht voor personalisering van de politiek binnen de internationale politiek en binnen de Europese Unie.
Methoden: Voor dit project kunnen studenten kwantitatieve en kwalitatieve methode van empirische dataverzameling en -analyse gebruiken. Studenten kunnen gebruikmaken van bestaande databronnen, of een (beperkte) eigen dataverzameling verrichten.

103 - Politieke Representatie (Dr. C. van Vonno)
De vertegenwoordigende democratie staat in de eenentwintigste eeuw onder druk. Politicologen signaleren een toenemende electorale volatiliteit, een afname van politiek vertrouwen en een verzwakking van de politieke elite in het algemeen, en van politieke partijen in het bijzonder. Daarnaast hebben (extremistische) populistische partijen aanzienlijke invloed verworven in de dagelijkse politiek, en dragen ze in sommige landen zelfs regeringsverantwoordelijkheid.

Deel 1 van dit project richt zich op het concept en de praktijk van politieke representatie in hedendaagse democratieën. Politieke representatie vormt een fundament van democratisch bestuur, maar wat betekent het eigenlijk om vertegenwoordigd te worden – en wie vertegenwoordigt wie, op welke manier en waarom? We bespreken theoretische benaderingen van representatie, waaronder klassieke en hedendaagse debatten over mandaat versus onafhankelijkheid, descriptieve versus substantiële representatie, de rol van politieke partijen, en de uitdagingen van populisme, polarisatie en ongelijkheid.

In deel 2 kunnen studenten onderzoek doen naar representatieve politiek in Nederland (op nationaal, provinciaal of gemeentelijk niveau) of in andere landen. Mogelijke niveaus van analyse zijn individuele (kandidaat-)vertegenwoordigers, politieke partijen of vertegenwoordigende organen als geheel.

Studenten kunnen zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden gebruiken voor dataverzameling en analyse. Het wordt aangeraden methoden te kiezen waarmee in de cursussen Onderzoeksvaardigheden Jaar 2 is geoefend. Studenten kunnen gebruikmaken van bestaande databronnen of een (beperkte) eigen dataverzameling uitvoeren.

POL-studenten kunnen ook kiezen voor het BAP van IP#102