Prospectus

nl en

Afrikaanse Literatuur: Romans, Conflict en Dialoog

Course
2013-2014

Toegangseisen

Geen specifieke toegangseisen.

Beschrijving

In dit college wordt gekeken naar (meester)werken van Afrikaanse literatuur en de bijbehorende visies en opvattingen over Afrikaanse maatschappijen. Dialoog en conflicten tussen sociale groepen in Afrika en in de Afrikaanse diaspora komen aan bod.
We zullen maatschappelijke kwesties bespreken, zoals armoede, gender en etniciteit, maar ook existentiële vragen over dood en leven, lijden en genieten, mooi en lelijk, die uit verschillende perspectieven in Afrikaanse romans ter discussie komen te staan.

Leerdoelen

Studenten verwerven 1. kennis van de periodisering en literaire kenmerken van Afrikaanse literatuur
2. kennis van en kritiek op de tweedeling moderniteit/traditie en geciviliseerd/ongeciviliseerd, die belangrijk is in de context van Afrikaanse studies
3. basisvaardigheden die studenten in staat stellen literaire teksten te analyseren
4. presentatie en schrijfvaardigheden.

Rooster

Collegerooster

Onderwijsvorm

Werkcollege.

Toetsing

  • take home-tentamen 20%

  • werkstuk, paper e.d. 60%

  • referaat 10%

  • mondelinge presentatie 10%

Blackboard

Blackboard

Blackboard wordt gebruikt voor het ter beschikking stellen van programma, studiemateriaal, power point presentaties van de docent, announcements.

Literatuur

Op Blackboard en in de collegemap vind je de artikelen te lezen vóór het college (collegemap: hal van de TCA vakgroep, gebouw 1166, eerste verdieping, rechts). Voorbeeld:

  • Bouazza, H. “De verloren zoon”, De voeten van Abdullah, 1996: 119-132 and Bal, M., “Actors” and “Filling In the Outline”, Narratology, Toronto Press, Toronto/Buffalo/London 1985, pp.23-31, 86-89.

  • Bal, M. Narratology, 1985, Chapter 3 and Merolla, D., Deceitful Origins and Dogget Roots: Dutch Literary Space and Moroccan Immigration, n D.Bryceson and U.Vuorela (Eds.), Forging New European frontiers: Transnational Families and Their Global Networks, Berg, Oxford/New York, 2002: 103-123.

  • Chinua Achebe: Things Fall Apart, 1958, (at least chapts 1-7, 13, and 20-25) and Snyder, C., The Possibilites and Pitfall of Ethnographic Readings (etc), College Literature 35.2, 2008, 154-174.

  • Mouloud Feraoun, The Poor Man’s Son: Menrad, Kabyle Schoolteacher, University of Virginia Press, USA, 2005 (trans. From French 1950).

  • Mariama Ba: So long a letter, Transl., Heinemann, Oxford, 1981; and Stratton, F. African literature and the politics of gender, Routledge, London, 1994 : Chapt. 6.

  • Tsitsi Dangaremba: Nervous Conditions, Ayeba, UK, 1988; reading: C.Okwonkwo, Space Matters: form and narrative in Tsitsi Dangaremba’s Nervous Conditions, Research in African Literatures, vol. 34, no. 2, 2003: 53-74

  • Ben Okri: The famished road , Jonathan Cape, London: 1991; Hawley, John C., ‘Ben Okri’s Spirit Child: Abiku Migration and Post-modernity’, Research in African Literatures 26.1 (Spring 1995), pp. 30-39.

  • Alaa Al Aswany: The Yacoubin Building, The American Univ. in Cairo P., Cairo, New York, 2004. Zie book reviews on Blackboard

  • Phaswane Mpe, Welcome to our Hillbrow, Ohio University Press, Athens, USA, 2011 with Introduction by G. Negash.

Aanmelden

Aanmelden als student via uSis

Aanmelding voor A la carte en contractonderwijs

Aanmelden A la Carte.
Aanmelden Contractonderwijs.

Contact

Dr. D. Merolla