Toegangseisen
Met een voldoende afgerond Lectuur Akkadisch. Is dit niet het geval, maar heb je wel een goede basis in het Akkadisch en spijkerschrift (minstens 20 EC), neem dan contact op met de docent.
Beschrijving
"Ik vrees de dood!" Na het overlijden van zijn dierbare vriend Enkidu, zwerft Gilgamesh ontredderd door de wildernis op zoek naar het eeuwige leven. Waarom moet ik sterven? Hoe kan ik leven met de ondraaglijke zekerheid dat de dood ook mij wacht? Het beroemde literaire meesterwerk uit Mesopotamië probeert deze tijdloze vragen te beantwoorden aan de hand van het leven van Gilgamesh, een (semi-)legendarische koning uit Uruk. In dit werkcollege maken we kennis met het epos in de Standaardbabylonische versie. Samen lezen we grote delen uit de originele tekst (in spijkerschrift) en studenten werken ook individueel aan een eigen onderzoekspaper. Aan de hand van opgegeven literatuur bestuderen we de literaire en sociale context waarin het epos ontstond en telkens opnieuw verteld en herschreven werd.
Leerdoelen
In deze cursus:
perfectioneert de student haar/zijn leesvaardigheid van het Akkadisch (Standaardbabylonisch) en het spijkerschrift (Nieuw-Assyrische paleografie) aan de hand van het Gilgamesh epos;
leert de student efficiënt gebruik te maken van traditionele en digitale tekstedities van de standaardversie van het Gilgamesh epos en aanverwante Akkadische literatuur.
verwerft de student inzicht in de literatuurgeschiedenis van Mesopotamië aan de hand van het Gilgamesh epos;
leert de student literatuurkritische benaderingen toe te passen op Akkadische literatuur;
verwerft de student inzicht in de cultuur en maatschappij van Mesopotamië aan de hand van het Gilgamesh epos;
reflecteert de student op de receptiegeschiedenis van het Gilgamesh epos en de hedendaagse maatschappelijke relevantie van Mesopotamische literatuur;
voert de student een eigen onderzoek uit over een zelfgeformuleerde vraagstelling m.b.t. het Gilgamesh epos en doet daarvan schriftelijk verslag;
leert de student eigen doelen stellen en deze te realiseren binnen een afgesproken tijdskader.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Het eindcijfer van de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van de onderstaande deeltoetsen en weging:
schriftelijk tentamen met gesloten en open (essay)vragen; geziene en ongeziene vertaling met transliteratie (deeltoets: 20%; eindtoets: 30%)
paper (50%)
Het vak is met succes afgerond als het gewogen gemiddelde van de deeltoetsen een voldoende is (dwz een 5,5 of hoger) met als aanvullende voorwaarde dat de eindtoets en de paper minimaal met een 5,5 dienen te worden afgesloten.
Herkansing
Bij een onvoldoende op eindtoets en/of de paper moet de student het betreffende onderdeel herkansen.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Literatuur wordt door de docent van het college op Brightspace bekend gemaakt
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr.