Prospectus

nl en

East Asian Linguistics

Course
2025-2026

Toegangseisen

Deze cursus is open voor derdejaars bachelorstudenten Chinastudies, Japanstudies, en Koreastudies, en voor bachelorstudenten Taalwetenschap .

Beschrijving

Ben je benieuwd hoe talen in elkaar zitten en wat ze onthullen over hun sprekers? In deze cursus kijken we naar de talen van China, Japan en Korea (CJK) door de lens van de taalkunde – de wetenschappelijke studie van taal. We analyseren klankpatronen, zinsstructuren, en taalgebruik in sociale contexten om beter te begrijpen hoe deze talen in elkaar zitten en wat ze betekenen voor hun gebruikers.

De cursus bestaat uit drie thematische blokken:

Blok 1: De klanken van CJK

In dit blok onderzoeken we de klankpatronen van het Chinees, Japans en Koreaans en voer je praktische opdrachten uit om spraakdata te analyseren en om kleinschalige taalkundige experimenten te ontwerpen.

Blok 2: De structuur van de zin

In dit blokje bestuderen we een aantal syntactische verschijnselen die we tegenkomen in de talen van Oost-Azië. In elk geval gaan we kijken naar de classifiers die we in deze talen tegenkomen: wat is hun functie precies en wat kunnen we zeggen over de verschillen en overeenkomsten die we opmerken als we het Chinees, het Japans en het Koreaans met elkaar op dit punt vergelijken?

Blok 3: Taal en beleefdheid

In het derde blok kijken we naar de expressie van beleefdheid (honorifics) in het Chinees, het Japans en het Koreaans. We analyseren verschillende beleefdheidssystemen en -strategieën en kijken naar hoe deze zich verhouden tot beleefdheid, interpersoonlijke afstand en identiteit in verschillende sociale contexten.

Leerdoelen

Leerdoelen van deze cursus zijn o.a.:
-Het verwerven van theoretische kennis van de taalkunde.
-Het ontwikkelen van digitale vaardigheden om taalkundige data te verzamelen en analyseren.
-Het verwerven van vaardigheden om zelfstandig empirisch taalkundig onderzoek te doen: het verzamelen van data (klank, structuur en taalgebruik), het analyseren ervan, het maken van generalisaties en het formuleren van hypotheses.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toetsing en weging

Toetsing

De cursus bestaat uit drie modules. Elke module wordt apart becijferd op basis van schriftelijke verslagen (rapporten, papers), mondelinge presentaties, en andere oefeningen. De cijfers van elke module tellen voor een derde mee voor het eindcijfer.

Weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.

Herkansing

Indien het eindcijfer van de cursus lager dan een 5,5 is, is er de mogelijkheid om het onderdeel van de module waar het laagste deelcijfer voor is behaald te herkansen.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Verplichte leesstof wordt t.z.t. op Brightspace aangekondigd.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Kies uit de onderstaande mogelijkheden (weghalen wat niet van toepassing is):

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr

Opmerkingen

geen