Prospectus

nl en

Urban History and Colonialism in the Modern Era

Course
2025-2026

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

Koloniale imperia strekten zich uit over enorme afstanden. Maar in dit vak onderzoeken we juist hoe imperialisme zich ontwikkelde op lokaal, stedelijk niveau. Hoe gaven politieke, economische, sociale, en culturele connecties binnen (en tussen) rijken vorm aan stedelijke samenlevingen, en andersom? De voor dit vak relevante steden liggen net zo goed binnen Europa (Londen, Marseille, Rotterdam) als daarbuiten (bijvoorbeeld Batavia, Dakar, of Vancouver). We behandelen een grote variatie aan onderwerpen, zoals koloniale handel, imperiale hoofdsteden, kennisinstellingen, (post)koloniale migratie, de gebouwde omgeving, of missieactiviteit. Telkens gaat het hierbij om de interactie tussen het wereldwijde en het lokale en om wat dit betekent voor ons begrip van de stad in de geschiedenis. We richten ons in het vak op de moderne geschiedenis van 1800-2000.

In het eerste deel van het vak plaatsen we het onderwerp in huidige historiografische en maatschappelijke ontwikkelingen en in een theoretisch kader. Ook bespreken we voorbeelden van de imperiale connecties van steden om relevante actoren (overheden, migranten, ondernemers(clubs), musea, arbeiders, religieuze organisaties, etc) en thema’s voor jullie eigen werkstuk te identificeren. Je maakt (groepsgewijs) deelopdrachten over de literatuur en we ondernemen een excursie naar een stad met een sterk koloniaal verleden.

In het tweede deel van het vak onderzoek je in een werkstuk gebaseerd op literatuur zelf een casus waar koloniale geschiedenis en stadsgeschiedenis elkaar kruisten. Dat kan een casestudy zijn van één stad, maar ook een vergelijking tussen steden op een specifiek gebied. Over het werkstuk houd je ook een referaat. Met het eigen onderzoek kom je meer te weten over dit actuele thema, verdiep je je verder in diverse vakgebieden en doe je nieuwe onderzoekservaring op.

modern
cultuurgeschiedenis/economischegeschiedenis/globalhistory/kolonialegeschiedenis/maritiemegeschiedenis/migratiegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/politiekegeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis/stadsgeschiedenis

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
    en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.

  • bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis: de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend perspectief (lokaal, regionaal of internationaal; met nadrukkelijke aandacht voor klasse, gender, etniciteit, religie en seksualiteit) en de rol van individuen, (internationale) organisaties, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting;  aandacht voor de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd, de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief in de periodeca. 1500 tot nu.

  1. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen; en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling.

  • bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaalwetenschappelijke en economische concepten, het verwerven van inzicht in de interactie tussen beleid en economie en in sociale processen; het gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

    1. De student heeft kennis van de relatie tussen koloniale geschiedenis en West-Europese stadsgeschiedenis van de moderne tijd
    1. De student heeft kennis van maatschappelijke aandacht voor de impact van het koloniale verleden op West-Europese steden en de manieren waarop deze onderzocht, bediscussieerd en gepresenteerd wordt.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-9

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-9

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 5, 9

  • Opdracht 1: groepsgewijze lees- en presentatieopdracht
    getoetste leerdoelen: 1, 5-9

  • Opdracht 2: onderzoeksopzet
    getoetste leerdoelen: 2-4

  • Opdracht 3: inleiding + schrijfplan
    getoetste leerdoelen: 2-4

Weging

  • Werkstuk: 60 %

  • Mondelinge presentatie: 10 %

  • Participatie: 10 %

  • Opdrachten: 20 %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Deadlines

Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

De literatuur voor dit vak wordt tijdens het vak via Brightspace bekend gemaakt en hangt verder af van je werkstuk. De volgende publicaties zijn nuttig als naslagwerk (maar hoeven niet aangeschaft te worden):

  • Peter Clark ed., The Oxford Handbook of Cities in World History (Oxford 2013).

  • Richard Harris, How Cities Matter (Cambridge 2021).

  • Miel Groten, The Architecture of Empire in Modern Europe. Space, Place, and the Construction of an Imperial Environment, 1860-1960 (Amsterdam 2022).

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

  • Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.

  • Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geinformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

  • Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Niet van toepassing