Toegangseisen
Niet van toepassing.
Beschrijving
Wat is de staat van de wereld, vandaag de dag? En waar gaan we heen? In zijn essay ‘Wat is Verlichting?’ stelt Foucault, in navolging van Kant, dat de filosofie geen zoektocht naar eeuwige waarheden moet zijn, maar een ‘ontologie van het heden’. Dat wil zeggen: een onderzoek naar de historische ontstaansgeschiedenis en actuele werkzaamheid van de contingente, maar daarom niet minder effectieve, machtsstructuren en discoursen die ons lichaam, leven en denken vormgeven. En Derrida vraagt, in L’autre cap (vert. The Other Heading), hoe we het heden, ‘vandaag’, moeten denken, niet als uitkomst van een historische ontwikkeling of halte op weg naar een onvermijdelijk doel, maar als moment dat een verschil maakt en dat de weg opent in een andere richting.
In het eerste deel van dit vak gaan we aan de hand van teksten van Foucault en Derrida in op de vraag hoe we het heden moeten denken, zowel methodologisch (wat is de relatie tussen de analyse van het heden, de geschiedenis en de toekomst? Wat is de taak van de filosofie?) als met het oog op specifieke thema’s (wat is de plaats van Europa in de wereld? Wat is de oorsprong van het huidige denken over de mens, het lichaam, de waarheid, politiek en maatschappij?) In het tweede deel van het vak onderzoeken we ons eigen heden aan de hand van recente werken in de continentale filosofie.
Leerdoelen
De student die de cursus succesvol heeft afgerond heeft kennis van:
Belangrijke thema’s uit de filosofie van Foucault en Derrida;
De manier waarop de continentale filosofie reflecteert op het heden;
Recente ontwikkelingen in de continentale filosofie.
De student die de cursus succesvol heeft afgerond is in staat om:
primaire teksten te lezen, te begrijpen, kritisch te analyseren en te evalueren;
korte reflectievragen te schrijven over deze teksten;
samen te werken in een groep om onderzoek te doen naar een actueel filosofisch vraagstuk;
een eigen schriftelijke bijdrage te schrijven voor deze groepsopdracht;
te reflecteren op de eigen bijdrage aan en uitkomst van het groepsproces;
het eindproduct van de groepsopdracht te presenteren.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
Toetsing en weging
Toetsing
Wekelijkse discussievragen op basis van de literatuur (20%)
Individuele portfolio op basis van een groepsopdracht (80%)
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.
Herkansing
De herkansing bestaat uit een individueel portfolio op basis van de groepsopdracht, dat geldt voor 80% van het eindcijfer. Het cijfer voor de wekelijkse vragen blijft staan. Om de herkansing te maken is het verplicht om deelgenomen te hebben aan groepsopdracht.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Literatuur wordt beschikbaar gesteld op Brightspace. Aangeraden om aan te schaffen zijn:
Foucault, The Birth of Biopolitics (Palgrave, 2008)
Foucault, The Government of Self and Others (Palgrave, 2010)
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Niet van toepassing.