Toegangseisen
De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis of Algemene Geschiedenis definitief vast.
Beschrijving
Vanaf de twaalfde eeuw werd het idee van het ‘politieke lichaam’ steeds populairder in West-Europa, tot in de vroegmoderne tijd. Deze beeldspraak, die teruggaat tot het oude Griekenland, stelde de samenleving voor als een lichaam. In dat lichaam stonden het hoofd, de ledematen en de organen symbool voor verschillende groepen mensen: heersers, ambtenaren, rechters, ambachtslieden en boeren. Hoewel er een duidelijke hiërarchie was, werd verwacht dat al deze groepen samenwerkten om een evenwichtige samenleving te vormen.
Dit ideaal van balans had ook raakvlakken met de toenmalige medische opvattingen over de vier lichaamssappen, oftewel de humorenleer. Die manier van denken beïnvloedde niet alleen hoe men naar het lichaam keek, maar ook hoe men dacht over economie en bestuur tot in de vroegmoderne tijd. Er verschenen in deze tijd veel teksten met gezondheidsadviezen en ideeën over het menselijk lichaam.
De metafoor van het politieke lichaam verspreidde zich via onderwijs, maar kwam ook terug in stadsregels en administratieve. In dit seminar gaan we onderzoeken welke invloed deze metafoor had op het politieke denken, het bestuur, de wetgeving en op de maatschappij als geheel.
middeleeuwen/vroegmodern
cultuurgeschiedenis/economischegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/politiekegeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
- Een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen. - Een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
- bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
- bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
- participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, meer specifiek
bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis: van de middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder van etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart, en contacten met de buiten-Europese wereld;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis: voor het gebruik van laatmiddeleeuwse administratieve bronnen en geschiedschrijving met betrekking tot de Nederlanden in brede zin; paleografie, bronnenkunde;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
- verwerft inzicht in interdisciplinaire benaderingen van sociale en politieke geschiedenis, organische metaforen en representaties van het lichaam;
- leert in primaire bronnen voor de middeleeuwse en vroegmoderne geschiedenis op methodologisch verantwoorde wijze zelfstandig onderzoek te doen naar een aspect van het collegethema, en daar op formeel correcte wijze mondeling en schriftelijk verslag van te doen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
getoetste leerdoelen: 1-5, 7-10Entreetoets
getoetste leerdoelen 7-9, 10Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-5, 7-10Participatie
getoetste leerdoelen: 6, 7-10Opdracht 1 Bronnen zoeken en interpreteren
getoetste leerdoelen: 4-5, 7-10
Weging
Werkstuk: 60%
Entreetoets: 10%
Referaat: 10%
Participatie: 10%
Opdracht bronnen zoeken en interpreteren: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven in de desbetreffende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
De literatuur wordt op Brightspace bekendgemaakt.
Inschrijven
De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
nvt