Prospectus

nl en

Tota Italia? Unity and Diversity in Roman Italy

Course
2025-2026

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Oude Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Tota Italia? Unity and Diversity in Roman Italy until the End of the Social War, 338 BCE-88 BCE

Tussen 340 v.Chr. en 275 v. Chr. verwierf Rome zich een hegemoniale positie in Italië. Welke middelen werden hiervoor gebruikt, hoe functioneerde het Romeinse systeem van bondgenootschappen en welke effecten had de Romeinse overheersing op de lange termijn op de betrokken samenlevingen? De deelnemers aan het college kunnen ofwel een gebiedsoverstijgend thema kiezen (kolonisatie, militaire samenwerking etc.) ofwel een bepaald gebied voor hun rekening nemen (bijv. Etrurië, Umbrië, Lucanië, Apulië, Samnium of Gallia Cisalpina).

Een fel omstreden kwestie is in hoeverre Italië in het bestudeerde tijdvak werd ‘geromaniseerd’ – zelfs de bruikbaarheid van deze term staat ter discussie. Een andere belangrijke vraag is hoe het uitbreken van de Bondgenotenoorlog (91-88 v.Chr.) moet worden verklaard.

Het werkstuk zal zijn gebaseerd op probleemgestuurd bronnenonderzoek. In week 2 zal een eenvoudige entreetoets worden afgenomen over twee hoofdstukken uit H. Mouritsen, Italian Unification. A Study in Ancient and Modern Historiography (London 1998).

oudheid
cultuurgeschiedenis/economischegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/militairegeschiedenis/politiekegeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. Een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. Een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. heeft kennis opgedaan van de contouren van de samenleving van republikeins Italië.
  2. heeft kennis opgedaan van de belangrijkste debatten die over het onderwerp van het werkcollege zijn en worden gevoerd.
  3. is in staat positie te kiezen in minimaal 1 van de onder 9) bedoelde debatten.
  4. is in staat om op basis van een beperkte hoeveelheid (vertaalde) primaire bronnen alsmede op basis van bestaande literatuur onderzoek te doen naar een zelf-gekozen onderwerp binnen de thematiek van het werkcollege.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 7-12

  • Entreetoets over H. Mouritsen, Italian Unification (London 1998).
    getoetste leerdoelen: 7, 9-10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9-10

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6

  • Opdracht 1 : bibliograferen
    getoetste leerdoelen: 1b en 12

  • Opdracht 2: optreden als referent bij half-voltooid werkstuk
    getoetste leerdoelen: 6 (sterkte-zwakte analyse van wetenschappelijke schrijfproducten, vermogen om op basis hiervan op een constructieve wijze adviezen te geven)

Weging

  • Werkstuk: 70 %

  • Entreetoets: 10 %

  • Mondelinge presentatie: 5 %

  • Participatie: 5 %

  • Opdracht 1: 5 %

  • Opdracht 2: 5 %

  • Opdracht 3: %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

H. Mouritsen, Italian Unification. A Study in Ancient and Modern Historiography (London 1998).

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.

  • Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.

  • Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

  • Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Niet van toepassing