Toegangseisen
De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Economische of Sociale Geschiedenis definitief vast.
Beschrijving
Onze voorouders werden regelmatig geconfronteerd met epidemieën en pandemieën. Een bekend voorbeeld is de pestpandemie van de veertiende eeuw, die via havensteden Europa bereikte en naar schatting een kwart van de bevolking trof. Tot ver in de negentiende eeuw bleven infectieziekten de belangrijkste doodsoorzaak in steden: zuigelingen stierven vaak aan diarree, kinderen aan kinderziekten zoals mazelen en kinkhoest, en volwassenen aan tuberculose of cholera. Vanaf het einde van de negentiende eeuw daalde de sterfte aan infectieziekten, mede dankzij betere hygiëne en medische vooruitgang, al brachten epidemieën als de Spaanse griep, AIDS en recentere pandemieën deze vooruitgang opnieuw ter discussie.
In deze cursus onderzoeken we de oorzaken en gevolgen van infectieziekte- en sterftepatronen, met bijzondere aandacht voor stedelijke contexten. We analyseren historiografische debatten, methodologische vragen en vergelijken ziektepatronen tussen steden, sociale groepen en regio’s. Studenten leren werken met zowel secundaire literatuur als primaire bronnen, voeren zelfstandig onderzoek uit, presenteren hun bevindingen en schrijven een werkstuk.
vroegmodernetijd/modernetijd
cultuurgeschiedenis/economischegeschiedenis/gendergeschiedenis/globalhistory/klimaatgeschiedenis/kolonialegeschiedenis/migratiegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/politiekegeschiedenis/socialegeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
- een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen. - een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
- bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
- bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
- participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis: de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend perspectief (lokaal, regionaal of internationaal; met nadrukkelijke aandacht voor klasse, gender, etniciteit, religie en seksualiteit) en de rol van individuen, (internationale) organisaties, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting; aandacht voor de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd, de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief in de periodeca. 1500 tot nu. - De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaalwetenschappelijke en economische concepten, het verwerven van inzicht in de interactie tussen beleid en economie en in sociale processen; het gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
- De student verwerft kennis en inzicht in de oorzaken en gevolgen van sociale, demografische en epidemiologische ontwikkelingen, evenals in de historische debatten daarover.
- De student heeft kennis van de bronnen die worden gebruikt in onderzoek naar sociale, demografische en epidemiologische ontwikkelingen.
- De student is in staat kritisch (zowel mondeling als schriftelijk) te reflecteren op literatuur en theorieën over sociale ongelijkheid binnen historisch-demografische en epidemiologische ontwikkelingen.
- De student kan met gedigitaliseerde bronnen werken.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
getoetste leerdoelen: 1-5, 7-12Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-5, 7-12Participatie
getoetste leerdoelen: 6Opdracht 1 (leesopdracht)
getoetste leerdoelen: 7-8Opdracht 2 (historiografieopdracht)
getoetste leerdoelen: 7-9, 11Opdracht 3 (bronkritiekopdracht)
getoetste leerdoelen: 7, 8, 10, 12
Weging
Werkstuk: 60%
Referaat: 5%
Participatie: 5%
Opdracht 1: 10%
Opdracht 2: 10%
Opdracht 3: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Brightspace.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
- Literatuur zal voorafgaand bekend worden gemaakt op Brightspace (en in onderstaand schema). Deze zijn online, via open access of UB catalogus beschikbaar.
Inschrijven
De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
nvt