Prospectus

nl en

Exploiting Empires

Course
2025-2026

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis, Economische Geschiedenis of Sociale Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Vroegmoderne Europese imperia worden doorgaans voorgesteld en waargenomen als nationaal georiënteerde ondernemingen, als verweven ruimten aan de periferieën en als contactzones. In Nederland hebben deze percepties hun weg gevonden naar het publieke debat, waarin wordt getracht materiële en immateriële verantwoordelijkheden met betrekking tot het koloniale verleden te definiëren. Wat echter lijkt te ontbreken in zowel historiografische percepties, academische representaties als het publieke debat, is de rol die buitenlanders (niet onderdanen van een specifieke koning of republiek) speelden in het exploiteren van de imperia van andere landen.

Deze cursus onderzoekt het traject van Nederlandse ondernemers binnen andere Europese imperia en van niet-Nederlandse ondernemers binnen het Nederlandse imperium. Ondernemers worden hierbij gedefinieerd als personen die risico’s nemen op het gebied van handel of productie, innovaties introduceren, beslissingen nemen op basis van informatie die voor anderen niet beschikbaar is, en kansen zoeken waar anderen vooral risico zagen. Aangezien buitenlanders regelmatig betrokken waren bij de exploitatie van koloniale hulpbronnen van andere landen, rijst de vraag: wat betekent dit voor de toekomst van het academisch en publiek debat in Nederland, en breder binnen Europa, met betrekking tot gedeelde verantwoordelijkheid voor het koloniale verleden?

vroegmodern/modern
economischegeschiedenis/gendergeschiedenis/globalhistory/kolonialegeschiedenis/maritiemegeschiedenis/migratiegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/militairegeschiedenis/politiekegeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties; in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.

  • bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis: de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend perspectief (lokaal, regionaal of internationaal; met nadrukkelijke aandacht voor klasse, gender, etniciteit, religie en seksualiteit) en de rol van individuen, (internationale) organisaties, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting; aandacht voor de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd, de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief in de periodeca. 1500 tot nu.

  1. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen; en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling

  • bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaalwetenschappelijke en economische concepten, het verwerven van inzicht in de interactie tussen beleid en economie en in sociale processen; het gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. Leert het concept van ‘buitenlands ondernemerschap’ te situeren binnen een economische en sociale context van de vroegmoderne en moderne tijd, met gebruikmaking van interdisciplinaire literatuur.
  2. Leert de relatie te conceptualiseren tussen het onderdaan (of burger) zijn en de daarmee samenhangende rechten en plichten om economische activiteiten te ontplooien binnen de imperia van andere staten, teneinde tot een herdefiniëring van koloniale exploitatie te komen.
  3. Conceptualiseert het idee van culturen van koloniale exploitatie als een collectieve en algemene Europese ontwikkeling.
  4. Draagt bij aan de ontwikkeling van een analytisch raamwerk waarin de rol van ‘buitenlanders’ en ‘buitenstaanders’ cruciaal is voor het begrijpen van de opbouw en het voortbestaan van wereldrijken.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-8

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 1-12

  • Participatie, feedback aan cohort en en participatie in conferentie
    getoetste leerdoelen: 4-12

  • Opdracht 1: Thema en vraagstelling
    getoetste leerdoelen: 1-12

  • Opdracht 2: Concept inleiding + voorlopig inhoudsopgave
    getoetste leerdoelen: 1-12

  • Opdracht 3: Concept werkstuk
    getoetste leerdoelen: 1-12

  • Peer Review Cohort
    getoetste leerdoelen: 1-12

Weging

  • Werkstuk: 65%

  • Referaat (in de vorm van presentatie in conferentie): 10%

  • Participatie (discussie in college + peer review aan cohort + conferentie): 10%

  • Opdracht 1, 2 en 3: 15%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Literatuur wordt per week aangewezen. De literatuurlijst wordt één maand voor het begin van het college op Brightspace vermeld.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.

  • Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.

  • Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

  • Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

NVT