Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Deze cursus onderzoekt hoe Europeanen het Russische Rijk in de lange achttiende eeuw conceptualiseerden. Voor dit vak zullen we ons intensief verdiepen in de vroege geschiedenis van het Russische Rijk om vervolgens te begrijpen hoe deze in de geschiedschrijving vorm heeft gekregen. Deze vroege periode kenmerkte zich niet alleen door de toenemende integratie van Rusland in het Europese statensysteem en de Europese verbeeldingswereld; het was ook een periode van ongekende intellectuele veranderingen binnen het rijk zelf. Naarmate de Russische kosmopolitische elite meer ging reizen, correspondeerden en observeerden, ging deze zich identificeren met werelddelen die zich buiten de officiële grenzen van het rijk bevonden. Deze cursus stelt studenten daarom in staat om 'Europa' op brede en fluïde wijze te begrijpen en om op die manier spanningen binnen Europa, alsook binnen Rusland, te verkennen. Geïnspireerd door de new imperial history, new historicism en global intellectual history of empire benaderingen stelt deze cursus studenten in staat om Rusland niet slechts als een natiestaat te begrijpen, maar ook als een imperiale en koloniale macht, en om bovendien te analyseren hoe deze verandering zijn weerslag heeft gevonden in de literatuur, natuurwetenschappen, geschiedenis, diplomatie en antropologie. Dit is een cruciale en urgente intellectuele uitdaging in een tijd waarin Rusland zich wederom probeert te laten gelden op het wereldtoneel.
vroegmodern/modern
globalhistory/kolonialegeschiedenis/migratiegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/militairegeschiedenis/politiekegeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties; - De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
- Begrip van de relatie van Europa met het Russische Rijk in de lange achttiende eeuw hebben;
- Kennis over hoe pogingen om te bepalen wat Rusland was, verweven zijn met pogingen om te bepalen wat Europa was;
- Inzicht verwerven over de onderlinge verbondenheid van politieke, historische, culturele en wetenschappelijke denkbeelden en tekstgenres, en het vermogen om de schijnbare neutraliteit van teksten en auteurs die zich als zodanig presenteren, ter discussie te stellen;
- Competentie verwerven om problemen in de ideeëngeschiedenis transnationaal te benaderen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (4.000-5.000 woorden gebaseerd op literatuur en waar mogelijk primaire bronnen; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-11Opdracht 1 (inleiding + 1 x hoofdstuk van het werkstuk)
*getoetste leerdoelen: 2-4, 6-11Participatie (d.w.z. zinvolle deelname in groep- en plenaire discussies)
getoetste leerdoelen: 1, 5Mondelinge overhoring (individuele bijeenkomst waarbij de inhoud van de cursus én de ontwikkeling van het werkstuk besproken en getoetst worden)
*getoetste leerdoelen: 2, 4, 6-11
Weging
Werkstuk: 40%
Opdracht 1: 20%
Participatie: 20%
Mondelinge overhoring: 20%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Deadlines
Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Deze titels dienen vóór de eerste bijeenkomst gelezen te worden. Voor de volgende weken, zie collegeschema en/of Brightspace (toegang op een latere datum).
Nancy Shields Kollmann, The Russian Empire 1450-1801 (Oxford: Oxford University Press, 2017), ‘Introduction’ en ‘Prologue’, 1-18.
Mark Bassin, ‘Russia between Europe and Asia: The Ideological Construction of Geographical Space’, Slavic Review 50:1 (1991), 1-17.
Colum Leckey, ‘Imagining the Urals: Academic Travelers and Russia’s Europe-Asia Divide’, Eighteenth-Century Studies 53:4 (2020), 647-65.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geinformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Geen