Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Net zoals de moderne democratie in onze tijd in een neergaande fase lijkt te verkeren, nam het vroegmoderne republicanisme vanaf de zeventiende eeuw af. Aan het einde van de achttiende eeuw waren de Verenigde Staten misschien wel de enige plek waar het klassieke republikeinse gedachtegoed nog een plaats had in politieke instellingen. In dit seminar zullen we verschillende voorbeelden van Europese vroegmoderne republieken onderzoeken, zoals Venetië, de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden of het Pools-Litouwse Gemenebest. We zullen kijken naar de ideeën waarop ze oorspronkelijk gebaseerd waren, evenals hun neergang en ondergang, en we zullen ook de tijd nemen om te bespreken hoe we succes of falen in deze gevallen kunnen definiëren. Studenten zullen ook kennismaken met de wetenschappelijke debatten rond het Europese vroegmoderne republicanisme en het verdwijnen van de politieke toepassingen ervan aan het einde van de achttiende eeuw. In hun afsluitende paper zullen ze dieper ingaan op een of meer van deze debatten, hetzij op een vergelijkende manier, hetzij vanuit een meer theoretisch of historiografisch perspectief.
Middeleeuwen/Vroegmodern
Cultuurgeschiedenis/Politiekegeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
- bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
- bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student heeft:
- kennis van de verschillende manieren waarop republieken in vroegmodern Europa werden georganiseerd en over nagedacht, en hoe ze uiteindelijk ten onder gingen;
- vermogen om deel te nemen aan wetenschappelijke debatten over vroegmoderne republikeinse systemen;
- vermogen om een goed onderbouwde schriftelijke argumentatie te ontwikkelen over het onderwerp vroegmoderne republieken, hetzij in één regio, hetzij in een bredere, vergelijkende vorm, op basis van secundaire literatuur (en, indien van toepassing, enkele primaire bronnen).
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van secondaire literatuur en, indien van toepassing, enkele primaire bronnen).
getoetste leerdoelen: 2-4,6-7, 8-10Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 4-5, 8-9Participatie (gebaseerd op aanwezigheid & participatie in: algemene discussies, teamdebat, en feedback op de presentaties van collega’s)
getoetste leerdoelen: 1, 5, 8, 9Opdracht 1 (literatuurrecensies, 300-500 woorden per recensie)
getoetste leerdoelen: 8-9Opdracht 2 (inleiding, ca. 1500 woorden)
getoetste leerdoelen: 2, 4, 6-7, 8-10Opdracht 3 (teamdebat)
getoetste leerdoelen: 1, 5, 8-9
Weging
Werkstuk: 60%
Referaat: 10%
Participatie: 10% (waarvan 5% op basis van aanwezigheid en algemene participatie; 5% op basis van teamdebat en feedback op de referaten van collega’s)
Opdracht 1 (literatuurrecensies): 10%
Opdracht 2 (inleiding): 10%
Opdracht 3: 0% (zie participatie)
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn; de presentatie kan niet worden overgeslagen.
Deadlines
Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
De verplichte literatuur is beschikbaar online en wordt bekend gemaakt via Brightspace.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geinformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Niet van toepassing