Prospectus

nl en

Intercultural Diplomacy in the Early Modern Age

Course
2025-2026

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

Vanaf de late vijftiende eeuw breidde de Europese horizon zich geleidelijk uit tot de gehele wereld. Enerzijds kreeg dit proces gestalte in veroveringen en kolonisatie; anderzijds werden handelscontacten en diplomatieke verbindingen gezocht met overzeese rijken. Europese missionarissen trachtten bovendien hun geloof over de wereld te verbreiden. De uitbreiding van deze contacten viel samen met een verandering van het diplomatieke verkeer in Europa zelf. Contacten werden regelmatiger en geleidelijk groeiden er allerlei conventies die ordening oplegden aan het onderlinge verkeer. De vorming van een samenhangend Europees stelsel van permanente diplomatieke vertegenwoordigers viel dus in een periode waarin Europeanen op grote schaal contact legden met andere werelden. Tegelijkertijd was er in andere delen van de wereld een lange traditie van politieke uitwisselingen tussen rijken. Ook daar groeiden in deze periode de contacten, binnen de eigen kring en met Europa.
In het college onderzoeken we hoe deze processen samenvloeiden. Hoe veranderde de praktijk van diplomatie in Europa? Welke landen behoorden tot het kerngebied van de Europese diplomatie, en welke conventies werden binnen deze groep ontwikkeld? Waar lagen de grenzen van dit nauwverbonden en cultureel relatief eenvormige gebied, en hoe verschoven deze grenzen in de loop van de vroegmoderne tijd? Wanneer kunnen we spreken van ‘intercultureel contact’ -- er waren immers ook binnen Europa grote verschillen? Hoe verhielden nabije buitenstaanders zoals het Osmaanse rijk en Rusland zich tot het kerngebied? En hoe werden verafgelegen gebieden als Afrikaanse koninkrijken, Safavidisch Perzië, Mughal India, Ming en Qing China of Tokugawa Japan benaderd? Hoe kreeg op de drempel van de negentiende eeuw de integratie van allerlei verafgelegen rijken in een door Europa gedomineerd stelsel vorm?
Het college sluit aan bij de ‘new diplomatic history’ die de aandacht verlegt van de grote politiek en de ambassadeur naar andere groepen en naar de alledaagse praktijken van de diplomatie. Studenten kunnen zich richten op thema’s of gebieden; de overgangsperiode naar de negentiende eeuw vormt onderdeel van de cursus. Op grond van een gedegen basis in de literatuur kunnen studenten bronnenonderzoek integreren in hun paper.

vroegmodern/modern
cultuurgeschiedenis/gendergeschiedenis/globalhistory/kolonialegeschiedenis/militairegeschiedenis/politiekegeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;

  • in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.

  1. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen;

  • en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

    1. De student doet overzichtskennis op over de geschiedenis van de diplomatieke betrekkingen binnen Europa en in andere delen van de wereld.
    1. De student herkent de contouren van het historiografisch debat over de diplomatie en de ’new diplomatic history’.
    1. De student verkrijgt inzicht in het debat over de veranderende verhouding tussen Europa en de wereld vanuit het oogpunt van hun onderlinge betrekkingen.
  1. De student doet een eerste verkenning in online en in druk beschikbare primaire bronnen rond intercultureel contact en diplomatie en weet deze in de literatuur te plaatsen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 8-11

  • Synopsis
    getoetste leerdoelen: 1-4, 8-1

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4

  • Opdrachten per week (KAVV’s over twee teksten van de gezamenlijk te lezen literatuur en toelichting daarop in de werkcolleges)
    getoetste leerdoelen: 2-5; 8-11

Weging

  • Werkstuk: 70 % (hieronder valt de beoordeling van de beginopdracht en de synopsis)

  • Mondelinge presentatie 10%

  • Schriftelijke opdrachten totaal: 20 %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Deadlines

Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Delen uit:

Verdere literatuur wordt via Brighspace aangegeven; er zal een UB-course reserve worden aangemaakt.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

  • Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.

  • Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geinformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

  • Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

annuleren

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Niet van toepassing