Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
** Go West! Nederlanders overzee in Afrika en Amerika, 1500-1800**
Dit werkcollege richt zich op de Nederlandse aanwezigheid in de Atlantische wereld in de vroegmoderne tijd. Van oudsher is er overwegend aandacht geweest van historici voor de Nederlandse aanwezigheid in de Oost, maar mede door maatschappelijke thema’s als het slavernijverleden is dit snel aan het veranderen. Dit werkcollege richt zich op de Atlantische wereld in zijn volle breedte, van verwachtingen en imperiale aspiraties, tot maritieme routes en netwerken, de oprichting (en neergang) van de West-Indische Compagnie, de plantagesamenlevingen, de oorlogen met inheemse groepen en Europese concurrenten en de impact die al deze ontwikkelingen overzee maakten op de thuisblijvers in het moederland. Alle verschillende gewesten van de Nederlandse Atlantische wereld – Brazilië, New York, Suriname, de Antillen en de verschillende nederzettingen langs de West-Afrikaanse kust zullen hierbij de revue passeren. Tezamen bieden deze thema’s en regio’s een overzicht van de complexiteit van een belangrijk hoofdstuk uit het Nederlandse koloniale verleden, en beantwoorden we stap voor stap de vraag waarom deze geschiedenis relatief slecht bekend is in het Nederland van vandaag.
vroegmodernetijd
cultuurgeschiedenis/globalhistory/kolonialegeschiedenis/maritiemegeschiedenis/migratiegeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw en in het bijzonder voor de track Zeegeschiedenis: de relatie van de mens tot de oceanen, zeeën en rivieren. - De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis, en in het bijzonder bij de track Zeegeschiedenis: het gebruik van museale objecten voor historisch onderzoek.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
- De student heeft kennis opgedaan van de Nederlandse koloniale geschiedenis in de vroegmoderne Atlantische wereld in brede zin, en de sporen hiervan in het heden.
- De student kan op basis hiervan debatten in de hedendaagse samenleving over postkoloniale thema’s als het slavernijverleden van historische verdieping voorzien.
- De student heeft door plenaire discussies vaardigheden opgedaan om zich op de juiste manier tot deze maatschappelijke debatten te verhouden.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-9Wekelijkse schrijfopdrachten
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-7Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 1, 3-4, 6-9Participatie
getoetste leerdoelen: 5, 10
Weging
Werkstuk: 50%
Wekelijkse schrijfopdrachten: 20%
Mondelinge presentatie: 20%
Participatie: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
Het college zal worden gestructureerd aan de hand van artikelen, die via BrightSpace beschikbaar zullen worden gesteld.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Geen