Prospectus

nl en

Slavery in Antiquity

Course
2025-2026

Toegangseisen

  • Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

  • Voor ONOS-studenten: propedeusecollege Oude Geschiedenis en Seminar ONOS (1e jaar) behaald.

Beschrijving

Slavernij in de Grieks-Romeinse Oudheid

De Grieks-Romeinse oudheid was niet alleen een wereld van monumenten, kunst en literatuur, maar ook een wereld waarin een aanzienlijk deel van de mensen als slaaf werd gehouden. Sterker nog: de plekken waar de meest indrukwekkende cultuuruitingen werden geproduceerd werden bij uistek gekenmerkt door wijdverbreide slavernij.

Oudhistorici, archeologen en classici hebben zich sinds het midden van de twintigste eeuw intensief bezig gehouden met de geschiedenis van slavernij in de antieke wereld: van het klassieke Griekenland, via de Hellenistische wereld, het Rome van de republiek en de keizertijd, tot in de late oudheid. In recente jaren is dit debat nog eens extra aangezwengeld - enerzijds door discussies over de slavernijgeschiedenis van de moderne Westerse Wereld, anderzijds door methodologische innovatie in de Oude Geschiedenis.

Dit werkcollege bestudeert de geschiedenis van de antieke wereld door de ogen van vrouwen, mannen en kinderen die tot slaaf gemaakt werden en als slaaf werden gehouden. We onderzoeken hoe oudhistorici de vaak fragmentarische schriftelijke, epigrafische en archeologische bronnen kunnen gebruiken om de geschiedenis van deze belangrijke groep in beeld te krijgen.

oudheid

cultuurgeschiedenis/economischegeschiedenis/gendergeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.
5) participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. kan reflecteren op de sociale, economische en culturele betekenis van slavernij in de Grieks-Romeinse oudheid, en op de rol van gender en religie in slavernijgeschiedenis;
  2. kan wetenschappelijke debatten over slavernij in de Grieks-Romeinse oudheid analyseren in de context van politieke en ideologische ontwikkelingen in de twintigste en eenentwintigste eeuw;
  3. is in staat om een deelaspect van antieke slavernijgeschiedenis te onderzoeken in de context van recente ontwikkelingen in de oude geschiedenis

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-7, 8-10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 6-7, 8-10

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 5

  • Opdracht 1 (introductieopdracht)
    getoetste leerdoelen: 6-10

  • Opdracht 2 (groepsopdracht secundaire literatuur)
    getoetste leerdoelen: 1, 5, 6-10

  • Opdracht 3 (brongebruik)
    getoetste leerdoelen: 3, 6-10

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Mondelinge presentatie: 5%

  • Participatie: 5%

  • Opdracht 1: 10%

  • Opdracht 2: 10%

  • Opdracht 3: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn; .

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

  • Bradley, K. and P. Cartledge (2011). The Cambridge World History of Slavery. Vol. 1. The Ancient Mediterranean World. Cambridge: Cambridge University Press. (digitaal toegankelijk via de UB)

  • Hunt, P. (2018). Ancient Greek and Roman Slavery. Malden: Wiley.

  • Vlassopoulos, K. (2021). Historicising Ancient Slavery. Edinburgh Studies in Ancient Slavery. Edinburgh: Edinburgh University Press.(digitaal toegankelijk via de UB)

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

  • Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.

  • Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

  • Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

Geen