Toegangseisen
Dit werkcollege is tegelijk ook de ‘bezemcursus’ voor studenten die nog volgens het oude studieprogramma studeren en het werkcollege BA3 Latijn (5 ec) nog moeten afsluiten. De aangepaste toetsing voor deze groep wordt individueel besproken.
Beschrijving
In dit werkcollege staat Gaius Iulius Caesars beschrijving van de burgeroorlog tussen hem en Gnaeus Pompeius in de jaren 49 en 48 v. Chr. centraal (Commentarii de bello civili). Caesar schreef zijn verslag in drie boeken als tweede grote geschiedwerk, in dezelfde commentarii-stijl als De bello Gallico, d.w.z. in een niet tot het uiterste opgesmukte historiografische stijl, maar als zogenaamde snelle notities zonder grote literaire pretenties. Onderzoekers discuteren de vraag in hoeverre Caesar zijn tekst heeft voltooid. Maar het lijkt onwaaarschijnlijk dat hij geen literaire pretenties had, des te meer hij zijn eigen verhaal van de verschreurende burgeroorlog zo sterk mogelijk wilde maken. Een burgeroorlog is immers een disruptive gebeurtenis waarbij naast steun van het ene deel van de bevoling ook veel (en vel) weerstand tegen Caesars politiek onder de Romeinen aanwezig was. Ook met zijn tegenstanders moest Caesar echter na zijn overwinning verder om de politieke rust te herstellen en zijn machtspositie (dictatura) te consolideren. Het spreekt daarom voor zich dat Caesar (een van de grootste stilisten van zijn tijd, die voor zijn retorische techniek door niemand geringer dan Cicero werd vereerd) veel literaire en retorische zorg aan zijn tekst heeft besteedt. Doel van het college is om Caesar als spannende politieke en retorische auteur beter te leren kennen en bovendien zijn centrale politieke rol in de laatste jaren van de republiek onder de loep te nemen.
Het werkcollege is methodisch voor en groot deel gericht op belangrijke aspecten van het filologisch handwerk. Een van de opdrachten is dat studenten in kleine groepjes een talig, historisch en retorisch commentaar op een passage van het werk schrijven. We besteden daarvoor aandacht aan de commentaartraditie op Caesar en aan aspecten van de tekstkritiek. Daarnaast bestuderen we literaire aspecten van de tekst zoals de verteltechniek (narratologie) en retorische opbouw. Voorts oefenen we met het gebruik van een digitaal hulpmiddel als de Thesaurus Linguae Latinae, de Library of Latin Texts, en van andere cruciale werken zoals Harm Pinksters Oxford Latin Syntax, Kühner en Stegmanns Ausführliche Grammatik der lateinischen Sprache, Der Neue Pauly etc. In een groepsreferaat presenteren de deelnemers een aantal centrale problemen in hun tekstpassage, waarbij ze zullen ingaan op linguïstische en syntactische problemen in de tekst, historische vragen dan wel stilistische en/of narratologische kwesties. Daarnaast schrijven ze een individueel onderzoekspaper over een vraagstelling die zij zelf op de basis van hun gedetailleerde tekstkennis ontwikkelen.
Leerdoelen
Kennis en inzicht
De student beschikt over:
kennis van de filologische, narratologische en tekstkritische vragen die te stellen zijn naar aanleiding van Caesars De bello civili (I.i; vi; vii)
inzicht in de culturele en historische context van de tekst (I.iii)
Vaardigheden
De student leert:
een tekstpassage te analyseren op tekstkritische, grammaticale, stilistische, narratologische en cultuurhistorische problemen (II.ii; iii);
het resultaat van die analyse uiteen te zetten in een helder en goed beargumenteerd mondeling referaat, ondersteund door een hand-out of powerpointpresentatie (mondelinge presentatievaardigheden, II.iv);
in samenwerking met een of twee medestudenten de resultaten van die analyses te verwerken in een commentaar op de tekst dat is toegesneden op de beoogde doelgroep (schriftelijke presentatievaardigheden; samenwerkingsvaardigheden);
een individueel paper te schrijven dat gebaseerd is op en voortvloeid uit gedegen kennis van de primaire tekst (II.v; III.i);
de belangrijkste hulpmiddelen van ons vak te gebruiken (II.i);
constructieve kritiek op referaten te geven en te ontvangen; actief te participeren in wetenschappelijke discussies en het reflectievermogen op die discussies te vergroten (mondelinge en samenwerkingsvaardigheden; III.ii).
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Toetsing
(individueel) schriftelijk tentamen met gesloten en korte open vragen
(individueel) Paper (max. 3000 woorden)
schrijven van een commentaar (groepsopdracht)
Referaat/mondelinge presentatie (groepsopdracht)
Voor dit college geldt een aanwezigheidsverplichting. Wie vaker dan 2 keer zonder geldige redenen afwezig is, kan van de toetsing uitgesloten worden.
Weging
Elk onderdeel telt voor 25% van het eindcijfer, met als aanvullende eis dat elk onderdeel voldoende moet zijn (tenminste 5.5).
Herkansing
Elk onderdeel kan apart herkanst worden. Om logistieke redenen kan voor een eventuele herkansing van de presentatie een afspraak met de docent zonder medestudenten gemaakt worden.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Iedereen dient de volgende editie van Caesars werk aan te schaffen:
Damon, C. (eds.). C. Ivli Caesaris commentariorvm libri III de bello civili. recognovit brevique adnotatione critica instruxit C. Damon. Oxford: Clarendon Press 2015.
The commentary by J.M. Carter will be a useful reference point (the only recent English commentary ofte work – no need to buy it, as it is available in the Library):Carter, J.M. (ed., comm.). Julius Caesar, The Civil War. Vol. 1: Books I-II; Vol. 2: Book III. Warminster 1991-1993.
Het volgende oudere Duitse commentaar (eveneens in de UB aanwezig) zal soms ook nuttig zijn:Kraner, F., Hofmann F., Meusel, H. (ed., comm.). C. Iulii Caesaris Commentarii de bello civili, 12de ed. 1959 (and later reprints).
Verdere literatuur wordt via Brightspace beschikbaar gesteld.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal
Opmerkingen
Voor dit college geldt een aanwezigheidsverplichting. Wie vaker dan 2 keer zonder geldige redenen afwezig is, kan van de toetsing uitgesloten worden.