Toegangseisen
Studenten van de Master Economie van de Publieke Sector kunnen deelnemen aan dit vak.
Beschrijving
De vraagkant van de arbeidsmarkt bestaat uit werkgevers die personeel nodig hebben. De aanbodkant bestaat uit mensen die arbeid kunnen en willen leveren, waarbij ze persoonlijke afwegingen maken tussen de waarde van werk, van zorg en van vrije tijd. Dit samenspel van vraag en aanbod wordt beïnvloed door de heersende instituties. De rol van arbeidsmarktinstituties is om ervoor te zorgen dat mensen beschermd zijn tegen grote inkomensschokken en om ongelijkheid te beperken, maar ook om werkgelegenheid te stimuleren. Institutionele regels beïnvloeden banen op verschillende manieren, denk bijvoorbeeld aan de kinderopvang, die zorg overneemt zodat meer mensen in staat zijn om te werken. Andere voorbeelden zijn het minimumloon, verlofregelingen, collectieve arbeidsvoorwaarden, ziektekostenverzekeringen, werknemersverzekeringen, de bijstand of pensioenen. Bij het vormgeven aan van dergelijke instituties moet vaak een afweging worden gemaakt tussen verzekeren (tegen inkomensverlies) en prikkelen (tot arbeidsdeelname).
In dit vak leren studenten om economische theorie en wetenschappelijk empirisch onderzoek te doen om vragen rondom arbeid en zorg te beantwoorden. Wat zijn de effecten van bovengenoemde instituties op bijvoorbeeld werkgelegenheid, (on)betaalde werkuren, lonen, het type contract, en welzijn? En zijn deze effecten mogelijk verschillend afhankelijk van regio, afkomst, of sector? Studenten reflecteren ook op de veronderstellingen rondom ethiek en rechtvaardigheid die horen bij het afwegen van verschillende effecten en belangen.
Leerdoelen
Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:
De student kan de economische theorieën die relevant zijn voor het bestuderen van beleidsvraagstukken rondom arbeid en zorg uitleggen en toepassen.
De student kan bestaand empirisch onderzoek over de effecten van beleid rondom arbeid en zorg evalueren.
De student kan in een groep, door samen projectmatig te werken, een beleidsrelevante en wetenschappelijk relevante onderzoeksvraag formuleren in de context van arbeid en zorg, deze vraag door middel van data-analyse beantwoorden, en komen tot suggesties ter verbetering van het beleid aan de hand van de bevindingen.
De student kan in een groep schriftelijk rapporteren over het empirische onderzoek in de vorm van een paper.
Rooster
Zie MyTimetable.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Aantal à 2 uur: 5
Namen docenten: Dr. R.E.M. Diris en Dr. J. Meekes
Vereiste voorbereiding door studenten: ter voorbereiding op het interactief theoriecollege lezen studenten het voorgeschreven hoofdstuk uit het boek. Ze bereiden vragen en eventuele opdrachten voor.
Andere onderwijsvorm(en)
Omschrijving: interactief toepassingscollege en practica
Aantal à 2 uur: 7
Namen docenten: Dr. R.E.M. Diris en Dr. J. Meekes
Vereiste voorbereiding door studenten: ter voorbereiding op het interactief toepassingscollege en practica lezen studenten de voorgeschreven artikelen. Ze beantwoorden leesvragen en bereiden een overzicht van hun voortgang en hun vragen voor.
Toetsing en weging
Toetsvorm(en)
Individueel tentamen (50%) waarmee wordt getest in hoeverre de studenten de economische theorie en empirie omtrent arbeidsmarkt en zorg kunnen uitleggen en toepassen.
Groepspaper: onderzoek (50%). Studenten gebruiken bestaande economische theorie en academische- en beleidspapers voor het ontwikkelen van een onderzoeksvraag, en beantwoorden deze onderzoeksvraag aan de hand van een empirische analyse op basis van LISS data. Bij groepsproducten maken studenten gebruik van een logboek waarin ze bijhouden wat ze hebben bijgedragen aan het groepsproduct. Dit stelt de docent in staat om de student individueel te beoordelen. Inleverprocedure: Via TurnitIn op Brightspace.
Onderlinge compensatie tussen cijfers is niet mogelijk: beide onderdelen dienen voldoende te zijn om het vak met een voldoende af te kunnen sluiten. Beide onderdelen zijn te herkansen aan het einde van blok 2. Deelcijfers blijven geldig tijdens het academisch jaar waarin het vak is gevolgd.
Herkansing
Indien een toets is behaald (5,5 of hoger) vervalt het recht op herkansing.
Herkansing schriftelijk tentamen
Als je een schriftelijk tentamen wilt herkansen, dien je je hiervoor in te schrijven via MyStudymap. Let erop dat je bij de inschrijving het activiteitennummer gebruikt, te vinden op het tentamenrooster.
Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.
Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8 e.v. OER). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen op het reguliere herkansingsmoment. Kijk voor meer informatie op de website > tab ‘Rechtsgeleerdheid’ > ‘Voldoende herkansen’.
Literatuurlijst
Literatuur:
- Dustmann, D. and Lemieux, T. (Eds.). (2024). Handbook of labor economics. Elsevier. https://doi.org/10.1016/S1573-4463(24)00024-5
In de colleges worden artikelen gebruikt voor extra verdieping.
Inschrijven
Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie.
Contact
Vakcoördinator: Dr. R.E.M. Diris
Bereikbaarheid: afspraken met de docent kunnen worden gemaakt via een e-mail aan de vakcoördinator of via het secretariaat van de Afdeling Economie.
Telefoon: via secretariaat.
E-mail: r.e.m.diris@law.leidenuniv.nl
Instituut/afdeling
Instituut: Fiscale en Economische Vakken
Afdeling: Economie
Kamernummer secretariaat: B2.07, Kamerlingh Onnes Gebouw
Telefoon secretariaat: +31 (0)71 – 527 7756 / 1571
E-mail: economie@law.leidenuniv.nl