Prospectus

nl en

Economische beleidsadvisering

Course
2025-2026

Toegangseisen

Geen.

Beschrijving

Bij het werken als beleidseconoom zijn, naast de inhoud, vaardigheden in mondelinge en schriftelijke communicatie belangrijk in de dagelijkse praktijk. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van een burgerbrief, het adviseren van een minister over een actuele beleidsvraag, het voorbereiden van een debat in de Tweede Kamer of het schrijven van een toespraak voor een minister. Het vak Economische Beleidsadvisering bereidt studenten voor op het werken als beleidseconoom. Dit wordt gedaan aan de hand van de koppeling van vaardigheidstrainingen aan inhoudelijke praktijkdossiers (prado’s). Iedere collegeweek wordt er met een gespecialiseerde gastdocent van het Leiden University Centre for Linguistics (LUCL) gewerkt aan het trainen van een van de vaardigheden met betrekking tot schriftelijk communiceren, het schrijven van speeches, het schrijven van beleidsnotities, gesprekstechnieken (met bewindspersonen), debatteren en presenteren. Vervolgens wordt deze vaardigheid gekoppeld aan het meer inhoudelijke praktijkdossier (prado). Aan de hand van praktijkopdrachten oefenen studenten alle vaardigheden die voor beleidsmedewerkers van belang zijn. Praktijkdocenten van verschillende ministeries begeleiden studenten als facilitator bij het kraken van een specifieke actuele case in het praktijkdossier. Hierbij gaat het om uiteenlopende opdrachten, zoals het beantwoorden van een burgerbrief, het adviseren van een minister over een actuele beleidsvraag, het voorbereiden van een debat in de Tweede Kamer of het schrijven van een toespraak voor een minister. De prado integreert de geïntroduceerde vaardigheden.

Leerdoelen

Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:

  • Kan complexe economische problemen analyseren en wetenschappelijke publicaties kritisch evalueren, vanuit het oogpunt van beleidsmatige relevantie en praktische toepassing;

  • Kan uit praktijkdossiers scherpe probleemstellingen ontleden, als aangrijpingspunten om verschillende beleidsmatige oplossingsrichtingen te creëren;

  • Kan theoretisch of empirisch economisch onderzoek toepassen op praktijksituaties en transformeren in een toegankelijke schriftelijke adviesnota voor beleidsmakers;

  • Kan alleen en in samenspreek meerdere invalshoeken op een gewenste of ingezette beleidskoers in kaart brengen, creëren, en hieruit feedback geven aan beleidsmakers en bewindspersonen;

  • Kan een schriftelijke adviesnota met meerdere beleidsopties omzetten naar een bondige mondelinge presentatie en gebruiken in een debat of onderhandelingssituatie.

Rooster

Zie MyTimetable.

Onderwijsvorm

Werkgroepen

  • Aantal à 2 uur: 7

  • Namen docenten: Dr. B.L. Terpstra

Andere onderwijsvorm(en)

  • Omschrijving: Prado

  • Aantal à 4 uur: 7

  • Namen docenten: Dr. B.L. Terpstra

Met medewerking van:

  • Gastdocenten van Leiden University Centre for Linguistics (LUCL), gespecialiseerd in communicatie en
    gesprekstechnieken.

  • Praktijkdocenten afkomstig van onder andere het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Ministerie van Financiën, het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Toetsing en weging

Toetsvorm(en)

  • Beantwoorden burgerbrief (15% eindcijfer, individueel)

  • Schrijven van een speech voor de minister (15% eindcijfer, individueel)

  • Schrijven adviesnotitie (20% eindcijfer, individueel)

  • Mondeling adviseren van de minister (15% eindcijfer, groepsverband)

  • Voorbereiden debat in de Tweede Kamer (15% eindcijfer, groepsverband)

  • Presenteren bevindingen en peer feedback (20% eindcijfer, groepsverband)

Bij afwezigheid ontvangt de student automatisch een 1 voor de toetsing van de desbetreffende week. De verschillende onderdelen zijn niet herkansbaar. Deelcijfers kunnen gecompenseerd worden. Voldoende deelcijfers blijven gedurende het academische jaar staan.
Bij groepsproducten maken studenten gebruik van een logboek waarin ze bijhouden wat ze hebben bijgedragen aan het groepsproduct. Dit stelt de docent in staat om de student individueel te beoordelen.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Literatuurlijst

Reader:

  • Theorie en voorbeelden van schriftelijke en mondelinge communicatie, samengesteld door de coördinator en gastdocenten van Leiden University Centre for Linguistics (LUCL).

  • Introductie van het praktijkdossier, samengesteld door de coördinator en praktijkdocenten.

Daarnaast dient de student actief naar literatuur, zowel academisch als beleidsnota’s, te zoeken ter onderbouwing van het beleidsadvies dat in de verschillende opdrachten gegeven wordt.

Inschrijven

Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie. 

Contact

  • Vakcoördinator: Dr. B.L. Terpstra

  • Bereikbaarheid: afspraken met de docent kunnen worden gemaakt via een e-mail aan de vakcoördinator of via het secretariaat van de Afdeling Economie.

  • Telefoon: via secretariaat.

  • E-mail: b.l.terpstra@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

  • Instituut: Fiscale en Economische Vakken

  • Afdeling: Economie

  • Kamernummer secretariaat: B2.07, Kamerlingh Onnes Gebouw

  • Openingstijden: maandag t/m vrijdag 09.00 - 12.00 u

  • Telefoon secretariaat: +31 (0)71 – 527 7756 / 1571

  • E-mail:economie@law.leidenuniv.nl