Prospectus

nl en

Kwantitatieve beleidsevaluatie

Course
2025-2026

Toegangseisen

Studenten van de Master Economie van de Publieke Sector kunnen deelnemen aan dit vak.

Beschrijving

Het evalueren van bestaande beleidsmaatregelen is belangrijk voor de discussie rondom de effectiviteit van beleid en het detecteren van mogelijke ongewenste neveneffecten. Op basis van ex-post evaluaties van beleidsmaatregelen kan beleid (her) ontworpen worden. In dit vak leren studenten om op basis van databeleid ex-post te evalueren aan de hand van econometrische (quasi-experimentele) technieken, zoals:

  • Randomized Controlled Trials

  • Propensity Score Matching

  • Instrumentele Variabelen

  • Regression Discontinuity

  • Difference-in-Difference

  • Synthetic Controls

We veronderstellen dat basiskennis over de statistische technieken in het algemeen aanwezig is. Studenten zullen in dit vak zich vooral verder gaan verdiepen in de methoden en toepassingen daarvan.

De bovenstaande methoden stelt de onderzoeker in staat om de causale effecten van beleidsmaatregelen in kaart te brengen, mits voldaan wordt aan de verschillende (statistische) aannames. Deze aannames en manieren om deze aannames te testen worden geleerd. Op basis van in kaart gebrachte effecten kan er nieuw 'evidence-based' beleid gemaakt worden. Er is ook focus op het bestuderen van hoe beleid vooraf opgezet kan worden zodat het achteraf geëvalueerd kan worden. Tot slot besteden we aandacht aan de vraag hoe we deze resultaten interpreteren en effectief communiceren.

In dit vak worden bovenstaande methodes toegepast op Nederlandse beleidsmaatregelen omtrent:

  • Arbeidsparticipatie

  • Werkloosheid/bijstand Scholing Kinderopvang Pensioenen

  • Scholing

  • Kinderopvang

  • Pensioenen

  • Belastingen en subsidies

  • Duurzaamheid

Deze analyses worden gedaan met behulp van de software Stata. Bij het toepassen van de methodes wordt gebruik gemaakt van een scala aan Nederlandse databronnen, waaronder de Langlopende Internet Studies voor de Sociale wetenschappen (LISS) en de Survey of health, ageing, and retrirement in Europe (SHARE). De student leert in welke situatie welke Nederlandse dataset te gebruiken, inclusief de voor- en nadelen van de dataset.

Leerdoelen

Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:
1. Het begrijpen en correct kunnen toepassen van de juiste empirische methode om een beleidsvraagstuk te analyseren.
2. In staat zijn om Nederlandse databronnen te zoeken en creëren.
3. In staat zijn om met relevante moderne statistische software (R) beleid te evalueren aan de hand van Nederlandse data.
4. Onafhankelijk kwantitatieve beleidsevaluaties uitvoeren en beleid evalueren aan de hand van empirische resultaten.
5. Zelfstandig een beleidsrelevante onderzoeksvraag formuleren en door middel van data-analyse beantwoorden en komen tot suggesties ter verbetering van het beleid aan de hand van de bevindingen.
6. Het effectief kunnen presenteren van onderzoeksresultaten.

Rooster

Zie MyTimetable.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges

  • Omschrijving: Interactieve colleges

  • Aantal à 2 uur: 9

  • Namen docenten: Dr. M. van Lent en dr. L.C.M. Beekers

  • Vereiste voorbereiding door studenten: studenten bereiden zich voor op iedere bijeenkomst door de voorgeschreven literatuur te bestuderen.

Werkgroepen

  • Aantal à 2 uur: 2

  • Namen docenten: Dr. M. van Lent en dr. L.C.M. Beekers

  • Vereiste voorbereiding door studenten: studenten bereiden zich voor op iedere bijeenkomst door de voorgeschreven literatuur te bestuderen.

Toetsing en weging

Toetsvorm(en)

  • Schriftelijk mid-term tentamen (50%)

  • Presentatie van zelfstandig uitgevoerde beleidsevaluatie (50%)

Onderlinge compensatie tussen cijfers is niet mogelijk: beide onderdelen dienen voldoende te zijn om het vak met een voldoende af te kunnen sluiten. Beide onderdelen zijn te herkansen aan het einde van blok 2. De (deel)cijfers blijven gelden tot en met de herkansing van het vak in het lopende academisch jaar.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8 e.v. OER). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen op het reguliere herkansingsmoment. Kijk voor meer informatie op de website > tab ‘Rechtsgeleerdheid’ > ‘Voldoende herkansen’.

Literatuurlijst

Literatuur:

  • Cunningham, S. (2021) Causa Inference: The Mixtape. Yale University Press.

Aanbevolen studiemateriaal

  • Diverse wetenschappelijke artikelen.

Inschrijven

Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie. 

Contact

  • Vakcoördinator: Dr. M. van Lent

  • Bereikbaarheid: afspraken met de docent kunnen worden gemaakt via een e-mail aan de vakcoördinator of via het secretariaat van de Afdeling Economie.

  • Telefoon: via secretariaat.

  • E-mail: m.vanlent@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling