Prospectus

nl en

Clinical problems: from reproduction to adulthood

Course
2025-2026

Toegangseisen

Beschrijving

Dit blok in het bachelor programma behandelt de vraagstukken rond voortplanting en vroege levensfase. De rode lijn in het blok is: Hoe wordt je een gezond volwassene? Groei en ontwikkeling, van conceptie tot volwassenheid. De thema’s in dit blok worden behandeld aan de hand van ontwikkelingsstadium en/of leeftijdsgroep waarin het thema typisch voorkomt.

Thema’s
1. Zwanger worden
2. Zwangerschap en bevalling
3. Pasgeborene en zuigeling
4. Het jonge kind
5. Het schoolgaande kind
6. De adolescent

Leerdoelen

  1. De student kent de biologische en fysiologische processen die ten grondslag liggen aan het ontstaan en de vroege ontwikkeling van het menselijke organisme, inclusief seksuele voortplanting (infertiliteit), embryogenese, zwangerschap en groei menselijk organisme
  2. De student kan de gezondheid en ontwikkeling verklaren vanuit een breed contextueel kader, waaronder sociale- en gezondheidsdeterminanten (o.a. sociale omgeving/netwerk, financiële situatie, ouderschapsaspecten, en ook de regelgeving, infrastructuur en veiligheid).  
  3. De student past kennis over primaire, secundaire en tertiaire preventiemaatregelen toe op een patiëntencasus over een zwangere en/of het (ongeboren) kind (tevens universeel, selectief, geïndiceerd en zorggerelateerde preventie)  
  4. De student kan risicofactoren voor de ontwikkeling en de gezondheid van het kind tijdens de zwangerschap en gedurende de kindertijd herkennen in een casus o.a. leefstijlfactoren en risicofactoren voor mishandeling, en kan uitleggen hoe hierop te handelen.  
  5. De student kan met kennis van fysiologische en pathofysiologische processen gedurende de ontwikkeling van een kind beredeneren welke medische, psychosociale en genderspecifieke problemen als gevolg daarvan kunnen optreden.    
  6. De student herkent vanuit een patiëntencasus  vraagstukken die typisch zijn voor een bepaalde leeftijdscategorie en verklaart deze vanuit **anatomie, pathofysiologie, ziektemechanisme, genetica en ontwikkelingsniveau.    **
  7. De student geeft bij een patiëntencasus een differentiaal diagnostische overweging passend bij de leeftijd en/of het ontwikkelingsniveau van het kind en houdt daarbij rekening met de context en determinanten van gezondheid en ziekte.  
  8. De student stelt een diagnostisch plan op en verantwoordt keuzes op basis van etiologie, pathogenese, leeftijd en belasting voor de patiënt.   
  9. De student beredeneert een beleid (ook preventief) of behandelplan passend bij de context van de patiënt voor de vraagstukken in dit blok.   
  10. De student kan de organisatie, de inhoud van de zorg en de samenwerking in Nederland rondom het (ongeboren) kind en gezin beschrijven, en kan de taken van de verschillende zorgverleners en andere niet-medische disciplines in de verschillende echelons (0e, 1e, 2e en 3e lijn) beschrijven.  
  11. De student weet in welke situaties de arts met zorgverleners en andere niet-medische disciplines (waaronder onderwijs, informele zorg, maatschappelijk werk, paramedische zorgverleners) kan samenwerken om goede zorg voor de patiënt te leveren. Tevens geeft de student aan welke disciplines dat zijn en hoe de communicatie tussen deze netwerkpartners verloopt.   
  12. De student herkent situaties in de vroege levensfase waarin de arts zich extra bewust moet zijn van ethische dilemma’s en relevante juridische kaders, en is in staat hierop te reflecteren.   

Rooster

Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.

De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.

Onderwijsvorm

Zelfstudie met behulp van kennisclips, e-learning en readings (boeken, artikelen en medisch inhgoudelijke websites)
Werkgroepen
Patiënt demonstratie colleges, hoorcolleges en werkcolleges
Responsiecolleges

Toetsing en weging

2 wekelijkse formatieve toets
Doorlopende opdracht met startbijeenkomst en afsluitend minisymposium (verplichte aanwezigheid en opdracht)
Eindtentamen
Hertentamen

De tentamendata zijn beschikbaar op de roosterwebsite.

Literatuurlijst

Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, zie de Studiematerialenlijst GNK 2025-2026..

Inschrijven

Inschrijving vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol Inschrijven voor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentenwebsite.

Contact

Mw. N. Lutz-Toole
Secretariaat Kindergeneeskunde, J6-214
Leids Universitair Medisch Centrum
Albinusdreef 2
2333 ZA Leiden

T: 071-5261143 G3VVV@Lumc.nl

Mw. J. van Delft-van der Meij
Secretariaat Gynaecologie-Verloskunde, K6
Leids Universitair Medisch Centrum
Albinusdreef 2
2333 ZA Leiden

T: 071-5262851 G3VVV@Lumc.nl

Opmerkingen