Prospectus

nl en

Vraagstukken Bewegen

Course
2025-2026

Toegangseisen

Beschrijving

Een goed functionerend bewegingsapparaat is essentieel voor het zelfstandig uitvoeren van dagelijkse taken en bezigheden. Geringe afwijkingen of aandoeningen aan het bewegingsapparaat kunnen al snel invaliderende gevolgen hebben. Ongeveer 30% van de Nederlanders met dergelijke klachten ondervindt hierdoor beperkingen in het dagelijks functioneren. Op grond van demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing en veranderingen in leefstijl, wordt verwacht dat de prevalentie van klachten aan het bewegingsapparaat de komende jaren verder zal toenemen.

In dit blok worden klachten van het bewegingsapparaat behandeld zoals deze vaak voorkomen in de praktijk van de huisarts en specialist, met het accent op reumatologische, neurologische, traumatische en orthopedische problematiek. Bij langdurige klachten spelen extramurale disciplines zoals de bedrijfsarts, de verzekeringsarts en de revalidatiearts een begeleidende rol. Ook hieraan wordt in dit blok aandacht besteed. De jeugdarts gaat bovendien in op het onderscheid tussen normale en abnormale motorische ontwikkeling.
Het vermogen om onderscheid te maken tussen normaal en abnormaal functioneren en de structuur van het bewegingsapparaat vormt de rode draad in dit blok. Klinisch redeneren op basis van anamnestische gegevens, specifieke fysisch-diagnostische informatie en lichamelijk onderzoek is daarbij essentieel. Hiermee kan vaak de juiste (differentiaal)diagnose worden gesteld.

Leerdoelen

De student kan / moet:

  1. de samenstellende delen van de wervelkolom, de bovenste en onderste extremiteit, en (ab)normale functies van spieren en gewrichten benoemen, en de gevolgen voor de bewegingsketen en -mogelijkheden beredeneren.
  2. acute en chronische klachten van het bewegingsapparaat beredeneren, aangeven welke anatomische structuren zijn aangedaan en eenvoudige biomechanische principes toepassen.
  3. de aansturing van de bewegingsketen beredeneren aan de hand van de indeling van spieren en het verloop van bloedvaten en zenuwen, en bij een stoornis of letsel aangeven hoe deze is verstoord.
  4. bij klachten en symptomen van aandoeningen van het bewegingsapparaat onderscheid maken tussen inflammatoire en niet-inflammatoire oorzaken, articulaire en periarticulaire oorzaken, en urgente en niet-urgente problematiek.
  5. bij normale en gestoorde botstofwisseling aangeven welk aanvullend onderzoek en welke behandeling noodzakelijk zijn.
  6. bij eenvoudige neurologische stoornissen onderscheid maken tussen centraal en perifeer, congenitaal en verworven, traumatisch en niet-traumatisch, en urgente en niet-urgente problematiek, en aangeven welk aanvullend onderzoek en welke behandeling noodzakelijk zijn.
  7. de reactie(s) van het lichaam op de meest voorkomende traumata voorspellen en relateren aan patiënten met letsels.
  8. bij traumapatiënten aangeven welk (aanvullend) onderzoek noodzakelijk is en behandelingsstrategieën beredeneren.
  9. op basis van anamnestische gegevens, lichamelijk en aanvullend onderzoek een differentiaaldiagnose opstellen bij een patiënt met stoornissen van het bewegingsapparaat, gebruikmakend van kennis over veelvoorkomende aandoeningen in de huisartsenpraktijk, epidemiologische gegevens en het pluis/niet-pluis onderscheid.
  10. keuzes ten aanzien van behandelopties op populatieniveau beargumenteren op basis van maatschappelijke, ethische, culturele en economische overwegingen, en de betekenis hiervan voor de patiënt toelichten.
  11. beredeneren hoe herstel van functie optreedt bij een patiënt na conservatieve of operatieve behandeling aan het bewegingsapparaat, en de keuze voor behandelingsstrategieën en revalidatietrajecten onderbouwen (multidisciplinaire zorg).
  12. het effect van (chronische) pijnklachten op het dagelijks functioneren beschrijven.
  13. basisvaardigheden met betrekking tot het functieonderzoek van het bewegingsapparaat onder supervisie uitvoeren.
  14. beschrijven wanneer sprake is van een beroepsziekte, en in algemene termen de wet- en regelgeving toelichten wanneer bewegingsaandoeningen consequenties hebben voor het werk (multidisciplinaire zorg).
  15. de werkingsmechanismen, primaire indicaties en bijwerkingen kennen van de belangrijkste groepen geneesmiddelen bij klachten van het bewegingsapparaat.
  16. een rationeel onderbouwd behandelplan (6-STEP) opstellen voor de medicamenteuze behandeling van inflammatoire en niet-inflammatoire gewrichtsaandoeningen, zoals inflammatoire artritis, reumatoïde artritis, jicht en voor pijnbestrijding.
  17. onderscheid maken tussen fysiologische en niet-fysiologische groei van het bewegingsapparaat, en de belangrijkste (behandel)vormen van pathofysiologische groei herkennen en beschrijven, ongeacht de leeftijd (oncologie).

Rooster

Het rooster is zichtbaar via MyTimeTable.

De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges, Patiëntendemonstraties, Responsiecolleges, Werkgroepen, Snijzaalpractica, Functieonderzoek, Patiëntpartners en zelfstudie opdrachten (ZSO’s). Iedere week wordt afgesloten met een formatieve toets.

Verplicht onderdelen van het onderwijs zijn Snijzaalpractica, Functieonderzoek examen en Patiëntpartners. De beoordeling van het blok wordt niet vrijgeven voordat aan deze verplichtingen is voldaan.

Toetsing en weging

  • Examen functie onderzoek (mondeling/praktijk toetsing: voldoende/onvoldoende)

  • Schriftelijke toets over gehele stof (Multiple choice, extended matching questions, short answer questions en 6STEP).

De tentamendata zijn beschikbaar op MyTimeTable.

Voor nabespreking en inzagemoment; zie Brightspace.

Literatuurlijst

Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, zie de Studiematerialenlijst GNK 2025-2026..

Inschrijven

Inschrijving vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol Inschrijven voor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentenwebsite.

Contact

G2VBE@lumc.nl
H.M.J. van der Linden LUMC, afd Orthopedie
M.C. de Ruiter LUMC, afd Anatomie en Embryologie
A.A.M. Hermsen LUMC, afd Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde

Opmerkingen

N/A