Prospectus

nl en

Teaching Methodology 1 Dutch

Course
2022-2023

Toegangseisen

Allen toegankelijk voor studenten van de lerarenopleiding Nederlands en studenten van de tweejarige Educatieve master Nederlands.

Beschrijving

In Vakdidactiek 1 staat het maken van keuzes over het wat en hoe van vaklessen centraal, waarbij de student de cyclus doorloopt van ontwerpen, uitvoeren in de praktijk, evaluatie van lessen en theoretische analyse van de lessen. Voor de schoolvakken die zowel in onderbouw als bovenbouw worden gegeven staat in Vakdidactiek 1 het geven van lessen in de onderbouw centraal. Bovendien ligt in vakdidactiek 1 het accent vooral op het ontwerpen en geven van eenvoudige varianten van activerende lessen aan de hand van het schoolboek. Deelname aan de landelijke LIO-dag is verplicht.

Leerdoelen

  • De student is in staat vakperspectieven te herkennen en te benoemen in lessen.

  • De student kan met behulp van bestaand lesmateriaal vaklessen ontwerpen en uitvoeren*.

  • De student heeft een didactisch repertoire ontwikkeld van eenvoudige varianten van activerende lessen.

  • De student kan evalueren in hoeverre doelstellingen van zijn lessen zijn gerealiseerd en kan op basis hiervan zo nodig zijn handelen bijstellen.

  • De student heeft op basis van opgedane onderwijservaring en vakdidactische theorieën, een vakdidactische praktijktheorie ontwikkeld en kan deze gebruiken voor het verantwoorden van de gegeven lessen in de eigen schoolcontext en voor het formuleren en realiseren van persoonlijke (leer-)voornemens op vakdidactisch gebied.

|* NB. Voor de studenten van de tweejarige Master geldt dat zij in staat zijn te beoordelen op welke wijze de vakinhoud (behandeld bij de vakinhoudelijke colleges) wel of niet vertaald kan worden naar de te ontwerpen lessen voor het schoolvak.

Rooster

Onderwijs verzorgt door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

  • Werkcolleges

  • Zelfstudie

  • Uitproberen van lessen in de praktijk

Toetsing en weging

Toetsing

Eindproduct Vakdidactiek 1: beknopte beschrijving van de visie op het schoolvak, de opgebouwde vakdidactische praktijktheorie en twee lessen, zo mogelijk in de onderbouw, van de student. De informatie over deze lessen bestaat uit:

  • lesontwerp en evaluatie-instrumenten, inclusief vakdidactische verantwoording*;

  • evaluatieresultaten van leerlingen;

  • video-opname van een les;

  • vakdidactische analyse van een les met onderbouwde suggesties voor verbetering van de les.

|* NB. Voor de studenten van de tweejarige Master geldt dat zij in hun dossier onderbouwd beschrijven welke mogelijkheden zij zien om vakinhoudelijke elementen (behandeld tijdens de vakinhoudelijke colleges) te behandelen in hun lespraktijk.

Voor de toetsing wordt de rubric vakdidacticus gebruikt. Voor de toetsingsdata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.

Weging

Het cijfer voor 'Eindproduct Vakdidactiek 1' vormt het eindcijfer van het vak.

Herkansing

Het 'Eindproduct Vakdidactiek 1' kan worden herkanst. Zie voor de deadline het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten. Als het 'Eindproduct Vakdidactiek 1' na één herkansing nog onvoldoende is, dan moet het eindproduct volledig opnieuw worden gemaakt en op het volgende inlevermoment worden ingeleverd.

Literatuurlijst

Inschrijven

De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.

Contact

Vakdidactiek 1 wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: Drs. J.G.R. Wurth.

Opmerkingen

Onderzoek binnen studieonderdeel

Bij Vakdidactiek 1 worden de verschillende fasen ontwerponderzoek voorbereid, omdat op een systematische manier lessen worden ontworpen op basis van vakdidactische inzichten, deze lessen worden uitgevoerd en ook worden gegevens verzameld over leerproces en leereffecten. Enkele onderzoeksinstrumenten om zicht te krijgen op denken en leren van leerlingen worden gebruikt en besproken.