Studiegids

nl en

Militaire Revoluties in Azië (1500-1800)

Vak
2016-2017

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

De militaire revoluties van de vroegmoderne tijd zijn van doorslaggevend betekenis geweest voor staatsvormingsprocessen in Europa. Ook zien steeds meer historici een nauwe relatie tussen deze revoluties en de zogenaamde Rise of the West, zij het direct dankzij militair overwicht of indirect dankzij de economische repercussies van die militaire revoluties. Dit werkcollege wil deze problematiek nader bestuderen aan de hand van drie buiten-Europese macro-regio’s: Zuid-, Oost- en Zuidoost-Azië. Net als in het geval van Europa, leidt het historisch debat in deze gebieden aan regionale verkokering (Area Studies).

In het werkcollege zullen studenten een deelaspect (organisatie & rekrutering; technologie & bewapening; strategie & tactiek; codes & mentaliteit) van het thema per regio nader onderzoeken (deels met behulp van primaire bronnen, dankzij de VOC deels voorhanden in het Nederlands), maar zullen ook overeenkomsten en verschillen alsmede onderbelichte dwarsverbanden (zie HC Global Connections) tussen deze drie regio’s (en Europa) worden bestudeerd. Het geheel zal resulteren in een up-to-date, regio-specifiek én mondiaal-breed inzicht in de betekenis van de vroegmoderne militaire revoluties.

Het college sluit aan bij het Kerncollege Global Connections (sem. II).

Leerdoelen

Algemene Leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
    • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
    • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen; en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. Verwerft kennis van de vroegmoderne geschiedenis van Zuid-, Oost- en Zuidoost-Azië, in het bijzonder van de militaire ontwikkelingen in de periode 1500-1800.
  2. Verwerft kennis van en inzicht in kernbegrippen, onderzoeksmethoden en –technieken van de vroegmoderne Aziatische geschiedenis, toegepast op de regio’s Zuid-, Oost- en Zuidoost-Azië, meer specifiek op het gebied van de militaire geschiedenis.
  3. Verwerft inhoudelijke kennis over Aziatische militaire revoluties in mondiale context en kan die analyseren aan de hand van een aantal sleutelpublicaties en de belangrijkste wetenschappelijke paradigma’s.

Rooster

Zie Rooster Geschiedenis

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Studielast

Totale studielast 10 EC x 28 uur = 280 uur

  • Contacturen: bijwonen colleges 12 × 2 = 24 uur

  • Contacturen: studiebegeleiding (incl. eindbespreking): 6 uur

  • Literatuurstudie (collegevoorbereiding èn literatuur voor werkstuk): 210 uur

  • Voorbereiding opdrachten: 10 uur

  • Schrijven werkstuk: 30 uur

Toetsing

  • Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
    Getoetste leerdoelen: 2-4, 6-10

  • Mondelinge presentatie
    Getoetste leerdoelen: 1-4, 6-10

  • Participatie
    Getoetste leerdoelen: 5, 8-10

Weging

Werkstuk: 50%
Mondelinge presentatie: 25%
Participatie: 25%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Deadlines

Voor de deadline voor het inleveren van de werkstukken zie overzicht deadlines

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Voor de deadline zie overzicht deadlines

Blackboard

Blackboard wordt gebruikt voor: - praktische informatie

  • inleveren/publiceren van opdrachten

Literatuur

  • Handboek: Peter Lorge, The Asian Military Revolution: From Gunpowder to the Bomb (Cambridge University Press, 2008). *Oost-Azië: Tonio Andrade, Lost Colony: The Untold Story of China’s First Great Victory over the West (Princeton N.J.: Princeton University Press, 2013).

  • Zuid-Azië: Jos Gommans, Mughal Warfare: Indian Frontiers and High Roads to Empire, 1500-1700 (London: Routledge 2002).

  • Zuidoost-Azië: Michael Charney, Southeast Asian Warfare, 1300–1900 (Leiden: Brill, 2004).

Aanmelden

Inschrijven via uSis is verplicht.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Niet van toepassing.

Contact

Prof.dr. J.J.L. Gommans

### Opmerkingen

Geen