Studiegids

nl en

Biodiversiteit 3 - theorie en praktijk van systematisch onderzoek (EBC)

Vak
2010-2011

Coordinator

Marco Roos (roos@nhn.leidenuniv.nl)

Omschrijving

Aan de hand van de nieuwste fylogenetische inzichten (Tree of Life – ToL) worden een aantal belangrijke clades nader bestudeerd gedurende een serie van samenhangende 3-7 daagse workshops, elk met specifieke aandacht voor bepaalde taxa en concepten/methoden. Rode draad zijn de belangrijke sleutelinnovaties in de ToL.

Onderwijsvormen

Colleges, practica en opdrachten, demonstraties, literatuurstudie, excursies

Studiemateriaal

Syllabus, artikelen.

Toetsing

deeltentamen, schriftelijke rapportage

Ingangseis/advies

Biodiversiteit 2.

Rooster

Wordt tzt toegestuurd; globale opbouw:
15-24 november Entomologie + Malacologie
25/26 november LBC dies
29 nov. -3 december Tijd – Paleobiologie
6-9 december Bryologie
10 + 13-14 december Pteridologie
15-17 december Angiospermen
20-24 december Palynologie

Inschrijving

Via USIS of via Marco Roos (roos@nhn.leidenuniv.nl).

Gebruik Digitale Leeromgeving

Blackboard, computeralgorithmes, Multi-media identificaties, internet.

Doelstelling

  • vergroten inzicht in een aantal basale biologische concepten (soort, soortsvorming, homologie, ontogenie, soortsarealen, ruimtelijke biodiversiteitspatronen en schaalgroottes, tijdschalen) en methoden (grondslagen systematiek & vergelijkende biologie, macro-evolutie, fylogeniereconstructie, interpretatie fylogenetische informatie, evo-devo) – vergroten taxonomische en morfologische diversiteitskennis en verdieping van de taxonomische, morfologische en natuurhistorische kennis van geselecteerde taxa (Insecta, Mollusca, Vertebratae, Angiospermen/Palynologie, Mossen/Varens, Wieren, Fungi) – vergroten inzicht in de ToL, interpreteren van fylogenie hypotheses, inzicht in Key innovations en macro-evolutionaire ontwikkelingen (Paleobiologie) – verbetering vaardigheden m.b.t. waarnemings- & vangsttechnieken (lichtmicroscopie, SEM, verzamelen, schriftelijk documenteren, rapportage, gebruik fossielen, gebruik collecties) – verbeteren identificatievaardigheden en taxonherkenning met gebruik van sleutels, collecties, etc.

Opmerkingen

Geen.