Toegangseisen
Aanbevolen voorkennis: Algoritmiek
Beschrijving
Programmeerwedstrijden vormen een goede gelegenheid om je algoritmische programmeervaardigheden aan te scherpen. Het is daarbij motiverend als je ook goed presteert. Bij dit vak behandelen we enkele types opgaven die regelmatig voorkomen bij wedstrijden, en lossen die ook op. Te denken valt aan opgaven met strings, combinatorische opgaven, graafwandelingen, andere graafalgoritmes, dynamisch programmeren en geometrische opgaven.
Leerdoelen
Na afloop van dit vak is de student in staat om
verschillende typen programmeeropgaven te onderscheiden
programmeeropgaven op te lossen door zorgvuldiger en kritischer te programmeren
nieuwe algoritmes toe te passen
beter te presteren bij programmeerwedstrijden
Rooster
Het meest recente rooster is te vinden op de Studenten-website:
Onderwijsvorm
Hoorcollege en werkcollege (practicum).
Toetsing
Maximaal vier huiswerkopgaven tussen de colleges door, en een tentamen in de vorm van een programmeerwedstrijd aan het eind van de colleges. Het minimumcijfer voor het huiswerk is 0.0, het minimumcijfer voor het tentamen is 1.0. De huiswerkopgaven zijn niet verplicht, en kennen dan ook geen herkansing. Ze tellen wel mee voor het eindcijfer. Daarnaast is er een bonus van totaal maximaal 1.0 punt te verdienen met goede prestaties op LKP2025 en BAPC2025.
Het eindcijfer is een gewogen gemiddelde van huiswerk (samen 20%) en tentamen (80%), opgehoogd met de bonus. Om het vak te halen moet het tentamencijfer minstens 5.0 zijn en het eindcijfer inclusief bonus minstens 5.5. Als het tentamencijfer lager dan 5.0 is, is het tentamencijfer tevens het eindcijfer.
Voor meer informatie, zie de website van het vak.
Literatuur
Steven S. Skiena & Miguel A. Revilla, Programming Challenges – The programming contest training manual, Springer (2003), ISBN 9780387001630
Blackboard
Contact
Onderwijscoordinator Riet Derogee
Website
Opmerkingen
Dit is een extracurriculair vak.