Studiegids

nl en

Oost-Azië: regionale politiek en connectiviteit

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Er zijn geen formele toegangseisen. Voor het volgen van de cursus is echter het hebben van basiskennis van de hedendaagse politiek in Oost-Azië (of specifieke landen in Oost-Azië) en/of van internationale betrekkingen/politieke economie wenselijk.

Beschrijving

Lange tijd stond Oost-Azië bekend om zijn open, informele en vrijblijvende model van regionale connectiviteit gebaseerd op pragmatisme en inclusiviteit. Deze pluralistische architectuur van overlappende verbanden, instituties en processen – ook wel bekend als het ‘noedelkom’-model – is de afgelopen jaren sterk onder druk komen te staan als gevolg van toenemende geopolitieke rivaliteit en de opkomst van exclusieve, waardengedreven allianties. De recente ontwikkelingen roepen belangrijke vragen op over regiovorming in Oost-Azië en dwingen regionale spelers tot het nemen van complexe strategische beslissingen.

Is het einde in zicht van de regionale instituties die de ASEAN-landen samen met China, Japan en Zuid-Korea decennialang zo zorgvuldig hebben opgebouwd? Hoe kunnen deze actoren hun regionale samenwerking vrijwaren van oplopende spanningen? In deze cursus bestuderen we de verschuivende politieke, economische en veiligheidsverhoudingen van Oost-Azië en de Indo-Pacific vanuit verschillende conceptuele en theoretische perspectieven. Studenten ontwikkelen hun academische vaardigheden door het kritisch analyseren van complexe vakliteratuur, het schrijven van beknopte analyses, en het voeren en leiden van groepsdiscussies.

Leerdoelen

  • Kennis van de historische en recente ontwikkeling van de politieke, economische en veiligheidsverhoudingen van Oost-Azië en de rol daarin van regionale actoren.

  • Inzicht in de belangrijkste theoretische kaders en analytische concepten voor de bestudering van regionale samenwerking en hun beperkingen.

  • Ontwikkeling van vakoverstijgende vaardigheden voor kritische beoordeling van de academische literatuur; toepassing en evaluatie van theorie; en mondelinge en schriftelijke presentatie in groepsverband.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Toetsing en weging

Toetsing

  • Actieve deelname: 10%

  • Samenwerking en presentatie: 20%

  • Korte schrijfopdrachten: 30%

  • Werkstuk: 40%

Weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door (i) bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers in combinatie met (ii) de aanvullende eis dat het werkstuk voldoende (5,5 of hoger) moet zijn om de cursus met een voldoende af te sluiten.

Herkansing

Bij onvoldoende gemiddelde van de deelcijfers en/of onvoldoende voor het werkstuk volgt een herkansing in de vorm van een revisie van het werkstuk op basis van commentaar van de docent. De mogelijkheid tot herkansing bestaat alleen als elk van de oorspronkelijk afgelegde toetsonderdelen kan gelden als een serieuze poging.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Het materiaal wordt beschikbaar gesteld via de bibliotheek en de cursushandleiding.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Kies uit de onderstaande mogelijkheden (weghalen wat niet van toepassing is):

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr

Opmerkingen