Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de lerarenopleiding of tweejarige Educatieve master.
Beschrijving
Praktijk 1 start direct aan het begin van de opleiding. Dit praktijkdeel op school bestaat uit minimaal 120 klascontacturen, waarvan de student ten minste 60 uren zélf (deel)lessen geeft.
Voor het praktijkdeel (minimaal 120 klascontacturen) geldt dat minimaal 20* van de 60 uren die een student zelf lesgeeft in de onderbouw van havo, vwo en/of vmbo gegeven moeten worden (alleen van toepassing op de schoolvakken die zowel in onder- als bovenbouw worden gegeven).
Een aanstelling op een school voor Voortgezet Onderwijs kan als praktijkdeel (mee)tellen als de baan:
een omvang heeft van minimaal 6 lesuren per week;
zowel onder- als bovenbouw uren bevat (de bovenbouwuren zijn van belang voor het tweede deel van de opleiding);
een minimale duur heeft van drie maanden.
Baan in mbo of hbo
Studenten die werkzaam zijn als docent in het mbo of hbo, hebben naast hun baan een aanvullende stage in het voortgezet onderwijs (vo) nodig. Tijdens deze stage geeft de student ten minste 60 uren zélf (deel)lessen. Voor de schoolvakken die zowel in onderbouw als bovenbouw worden gegeven, dienen minimaal 40 van deze 60 lessen in het vmbo en/of de onderbouw van havo/vwo gegeven te worden. De overige vereiste activiteiten van Praktijk 1 kunnen in de mbo/hbo werkbetrekking worden vervuld.
In alle gevallen geldt dat er op school een adequate opleidingsstructuur moet zijn (d.i. begeleiding en beoordeling door ervaren en/of getrainde begeleiders op school) en dat de school lesbezoek door de supervisor (ICLON) toestaat.
Voor nadere informatie zie Brightspace en www.iclon.nl/praktijk.
|* Na afronding van de Educatieve Master (Praktijk 1+Praktijk 2) dient de student in totaal minimaal 40 uur te hebben lesgegeven in de onderbouw van havo/vwo en/of onderbouw en bovenbouw vmbo. Indien de student overstapt naar de Educatieve Module, kan pas een beperkte tweedegraads onderwijsbevoegdheid worden afgegeven, als minimaal 40 uur lesgegeven is in de onderbouw van havo/vwo en/of vmbo.
Leerdoelen
Je bent in staat om met name voor leerlingen in het tweedegraadsgebied activerend vakonderwijs voor te bereiden, uit te voeren en te evalueren, leerlingen te begeleiden, leerstof te ontwikkelen en in de schoolorganisatie te participeren.
Je bent in staat een veilige leeromgeving voor deze leerlingen tot stand te brengen.
Je bent in staat deze leerlingen te helpen de basiskennis en principes van het schoolvak eigen te maken en hen vertrouwd te maken met de manier waarop deze kennis en principes worden gebruikt in het dagelijkse leven en in de wereld van het werken.
Rooster
Het praktijkgedeelte kan op alle dagen van de week, behalve op de maandag, gepland worden. Op maandagen vindt het onderwijs plaats dat verzorgd wordt door het ICLON. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster. Rooster van het praktijkgedeelte stemt de student af met de school.
Onderwijsvorm
Studiebegeleiding
Stage
Functioneren als docent waaronder verzorgen van onderwijs, observeren van lessen van collega’s, voeren van gesprekken met leerlingen (en ouders), bijwonen van vergaderingen, deelnemen aan schoolactiviteiten en ontwerpen van lesmateriaal. Daarnaast voert de student gesprekken met de begeleider op school (SO/WPB) en met de supervisor (ICLON).
Toetsing
Toetsing en beoordeling van Praktijk 1 gebeurt op basis van 360° feedback (inhoud en specifieke opdrachten staan vermeld in de Syllabus, onderdeel Praktijk 1) en een beoordelingsgesprek. Op basis van informatie over het functioneren van de student in de praktijk (van leerlingen, begeleiders op school SO/WPB, schoolleiding) formuleert de supervisor een eindoordeel dat in het beoordelingsgesprek van Praktijk 1 met de begeleider op school (SO/WPB) en de student wordt besproken. De beoordeling vindt plaats aan de hand van alle rubrics, behalve die van vakdidactisch onderzoeker. Materialen en instructie voor beoordeling zijn te vinden op Brightspace (Praktijk course) of via de volgende link: https://www.universiteitleiden.nl/iclon/lo/informatie-voor-scholen/begeleiding-en-beoordeling-praktijk
Zie voor de inleverdeadline van het product het deadline overzicht.
Steekproefsgewijs kan aan de student gevraagd worden om een mondelinge toelichting te geven nadat het eindwerk is ingeleverd. Deze nadere toelichting kan bijvoorbeeld de bronvermeldingen, voetnoten of citaten betreffen.
Weging
Het eindcijfer van het vak komt tot stand door een beoordeling van het praktijkdeel aan de hand van rubrics behorend bij vijf beroepsrollen (Professional, Regisseur, Vakdidacticus, Pedagoog en Lid Schoolorganisatie) waarbij de rubrics op minimaal niveau 2 beoordeeld moeten zijn.
Om het vak te kunnen afronden moeten de (deel)producten voor Pedagogisch-didactisch handelen 1 beoordeeld zijn met 'voldaan' .
Herkansing
In overleg met de supervisor wordt een leerovereenkomst met concrete doelen en procesafspraken (inclusief tijdpad en beoordelingsmoment van de herkansing) vastgesteld.
Literatuurlijst
Niet van toepassing
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.
Contact
Coördinator Beroepspraktijk: Emiel van der Hart
Relatie met andere curriculumonderdelen
Het Praktijkgedeelte van de opleiding is nauw verbonden met het studieonderdeel Pedagogisch-didactisch handelen. Tijdens de bijeenkomsten van Pedagogisch-didactisch handelen worden de studenten begeleid bij het leren van hun praktijkervaringen en het verdiepen en verbreden van hun onderwijsrepertoire. Studenten leren op een systematische en onderzoeksmatige manier hun praktijkervaringen te begrijpen en te analyseren vanuit pedagogische en didactische perspectieven, nieuwe voornemens en plannen te formuleren, uit te voeren in de lespraktijk en opnieuw te evalueren in een doorlopende leercyclus. In de colleges vakdidactiek en pedagogiek worden de perspectieven verder uitgediept.