Toegangseisen
Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Voor ONOS-studenten: propedeusecollege Oude Geschiedenis en Seminar ONOS (1e jaar) behaald.
Beschrijving
De zes eeuwen tussen de verovering van Egypte door Alexander de Grote in 332 v. Chr. en de hervormingen van Diocletianus en Constantijn rond 300 n. Chr. brachten grote veranderingen naar het land van de Nijl. Er kwam een geldeconomie tot stand, het Grieks en later het Latijn zouden de rol van elitetalen gaan vervullen, de steden gingen geleidelijk meer lijken op de steden elders in de Grieks-Romeinse wereld, en ten slotte moest de duizenden jaren oude Egyptische godsdienst wijken voor het christendom. Tegelijkertijd was er ook een grote mate van continuïteit: de oude Egyptische taal zou bijvoorbeeld voortleven en zich blijven ontwikkelen, en het plattelandsleven bleef draaien om de jaarlijkse overstroming van de Nijl.
Door de droge omstandigheden zijn in Egypte vele duizenden papyri bewaard gebleven die een uniek beeld geven van het dagelijks leven in de oudheid. Vaak betreft het typen bronnen die elders zelden zijn overgeleverd: contracten, financiële administratie en vonnissen van rechtzaken, maar bijvoorbeeld ook vele persoonlijke brieven. Gehele nederzettingen die in het woestijnzand zijn gepreserveerd bieden ook zicht op de materiële cultuur en leefstandigheden op het platteland.
In dit werkcollege wordt aan de hand van papyrologische en literaire teksten en archeologisch materiaal onderzocht hoe Egypte tijdens de Hellenistische en Romeinse periodes veranderde, en wat dit voor diens inwoners betekende.
oudheid
cultuurgeschiedenis/economischegeschiedenis/gendergeschiedenis/globalhistory/migratiegeschiedenis/politiekegeschiedenis/religiegeschiedenis/socialegeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.
5) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
8) heeft kennis opgedaan van de geschiedenis van Egypte in de Grieks-Romeinse tijd, dat wil zeggen, ontwikkelingen in bestuur, economie, samenleving, cultuur en godsdienst;
9) heeft kennis opgedaan van de belangrijkste debatten die over deze onderwerpen worden gevoerd, en is in staat stelling te nemen in ten minste één van deze debatten;
10) is in staat om te beargumenteren hoe de verschillende soorten primair bronmateriaal, met name literair, papyrologisch en archeologisch, zicht kunnen bieden op de onder 8) genoemde ontwikkelingen;
11) is in staat om op basis van bestaande vakliteratuur onderzoek te doen naar een onderwerp naar eigen keuze binnen de thematiek van het werkcollege.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 8-11Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4, 8-9Participatie
getoetste leerdoelen: 5Opdracht 1 (bibliograferen voor drie potentiële (globale) onderwerpen)
getoetste leerdoelen: 2, 8-9Opdracht 2 (samenwerkingsopdracht: studenten presenteren in groepjes over een museumobject aan de hand van de studiestof)
getoetste leerdoelen: 1-3, 6-8, 10Opdracht 3 (optreden als referent bij half-voltooid werkstuk andere student)
getoetste leerdoelen: 2, 6, 8
Weging
Werkstuk: 70 %
Mondelinge presentatie: 10 %
Participatie: 5 %
Opdrachten (gemiddelde): 15%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst dienen de studenten een aantal pagina’s te lezen uit F.G. Naerebout en H.W. Singor, De oudheid: Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis (Amsterdam 1995; de precieze druk maakt niet uit): pp. 61-62, 74-78, 96, 99-100, 263-264, 310-312, 317-320, 328-332, 334-336, 339-342.
Tijdens de collegereeks zullen we een selectie aan hoofdstukken bespreken uit K. Vandorpe ed., A Companion to Greco-Roman and Late Antique Egypt (Hoboken 2019); dit boek is online beschikbaar via de UB.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Niet van toepassing