Studiegids

nl en

Afstudeeronderzoek Economie van de publieke sector

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Studenten van de Master Economie van de Publieke Sector kunnen deelnemen aan het afstudeeronderzoek mits voldaan is aan het succesvol afronden van de onderzoeks-georiënteerde vakken Economie voor Beleidsmakers en Kwantitatieve Beleidsevaluatie (beide blok 1).

Beschrijving

Het afstudeeronderzoek vormt de afsluiting van de Master Economie van de Publieke Sector. Bij het afstudeeronderzoek bundelt de student opgedane kennis en vaardigheden uit het curriculum van de Master Economie van de Publieke Sector om (empirisch) onderzoek te doen naar een beleidsrelevant vraagstuk. Het onderzoek dient een antwoord te formuleren op een urgent beleidsvraagstuk en zo bij te dragen aan evidence-based policy. Het uit te werken beleidsvraagstuk dient samen te hangen met een van de grote beleidsthema’s in de master: Klimaat, Ongelijkheid en Technologisering. Deze thema’s worden verder uitgewerkt in de keuzevakken in blok 3 en de scriptie in blokken 3+4. Om tot het vraagstuk te komen en uit te werken wordt er aangemoedigd (en deels gefaciliteerd) om middels een onderzoeksstage samen te werken met een van de vele stakeholders in de (semi-)publieke sector.

Thema’s
De student kan onderzoek doen naar een subthema op een van de grote beleidsthema’s in de master (Klimaat, Ongelijkheid en Technologisering). Hierbij wordt de student gekoppeld aan een academische expert op het subthema. De subthema’s voor het afstudeeronderzoek in 2026 zijn:

  • Overheidsbeleid en het stimuleren van de transitie naar een circulaire economie (Klimaat).

  • Het meten van preferenties voor klimaatbeleid (Klimaat).

  • Evalueren van sociaaleconomisch beleid (Ongelijkheid).

  • Optimaal belastingbeleid (Ongelijkheid).

  • Economische analyse van overheidsregulering (Technologisering).

  • Technologisering en de arbeidsmarkt (Technologisering).

In november vindt er een voorlichting plaats over het proces van de scriptie, de vereisten van de scriptie en de inhoud van de verschillende subthema’s. Op 1 december 2025 dienen studenten zich gezamenlijk in te schrijven voor de keuzevakken in blok 3 en het subthema van hun afstudeeronderzoek. De keuzevakken zijn qua onderwerpen gerelateerd aan de verschillende subthema’s. Op deze manier vormen de keuzevakken een voorbereiding op het afstudeeronderzoek alsook op de arbeidsmarktvoorbereiding aangezien de keuzevakken gekoppeld zijn aan verschillende stakeholders (en mogelijke plekken voor afstudeerstages).

Planning
De begeleider van het subthema neemt begin februari 2026 (start blok 3) contact op met de studenten in het subthema voor een gezamenlijke meeting waarin het onderwerp en de planning worden toegelicht. Aan het einde van blok 3 levert de student een definitieve onderzoeksopzet in met daarin: de onderzoeksvraag, literatuuroverzicht en te gebruiken data en methode. In blok 4 wordt het empirische deel van de scriptie verder uitgewerkt. De deadline voor de scriptie is 15 juni 2026 (middernacht). In deze week vindt ook de onderzoeksdag met presentaties plaats. De deadline voor een eventuele herkansing is 1 augustus 2026 (middernacht).

Onderzoeksstage
De student wordt gestimuleerd om het afstudeeronderzoek te combineren met een onderzoeksstage bij een van de stakeholders uit de (semi-)publieke sector. Deze onderzoeksstage dient niet geïnterpreteerd te worden als een meewerkstage, maar de student dient merendeel van de tijd van de stage te besteden aan het afstudeeronderzoek. Het voordeel van de onderzoeksstage zit in de directe beleidsrelevante begeleiding van de stagebegeleider en mogelijk beschikbare data en bronnen van het instituut waar de stage plaatsvindt.

Via de Maatschappelijke Adviesraad van de opleiding zullen er onderzoeksstages beschikbaar worden gemaakt middels vacatures op de Brightspace-pagina van het afstudeeronderzoek. Deelnemende partners uit de beleidspraktijk, waaronder het CPB, SCP, PBL, DNB, UWV, MinFin, en Gemeenten Rotterdam, Den Haag en Leiden, geven uiterlijk in november 2025 hun behoeften voor stageplekken inclusief mogelijk thema’s op die binnen de eerdergenoemde thema’s van de opleiding vallen. In december 2025 en januari 2026 vindt de matchmaking tussen onderzoeksstage en student plaats. Stageplekken moeten voor 1 februari 2026 geregeld zijn en formeel doorgegeven zijn aan de coördinator van het afstudeeronderzoek.

De student, scriptiebegeleider en stagebegeleider dienen onderling de onderzoeksvraag overeen te komen om zowel de praktische relevantie als de academische kwaliteit te waarborgen. In de onderstaande ‘Handleiding afstudeerstages voor organisatie’ staan richtlijnen waar de begeleider, student en organisatie aan dienen te voldoen. De scriptiebegeleider en de stagebegeleider vormen respectievelijk de eerste en tweede beoordelaar van de scriptie. Voor een uitgebreide beschrijving van de rol van de stagebegeleider refereren we naar de ‘Handleiding afstudeerstages voor organisaties’.

Leerdoelen

Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:

  • Een beleidsrelevante onderzoeksvraag formuleren en het herkennen van de contributie voor de wetenschap en maatschappij;

  • Relevante academische en beleidsmatige literatuur verzamelen, onderscheiden, en gebruiken;

  • Zelfstandig empirisch onderzoek ontwerpen en beleid empirisch evalueren, voortbouwend op de methoden en technieken uit de master;

  • Het zoeken naar en analyseren van relevante data, eventueel publiekelijk beschikbare data of het creëren van eigen data die geschikt zijn voor empirische analyses;

  • Schriftelijk over het onderzoek rapporteren;

  • Ontwerpen van beleidsaanbevelingen op basis van onderzoeksresultaten en daarbij reflecteren op de haalbaarheid van de beleidsaanbeveling binnen de beleidscyclus;

  • Mondeling rapporteren over het zelfstandig verrichte onderzoek en bijbehorende beleidsaanbevelingen;

  • Zelfstandig beleidsinteresses en connecties ontplooien middels contact met de publieke sector, eventueel via een onderzoeksstage.

Rooster

Zie MyTimetable.

Onderwijsvorm

Andere onderwijsvorm(en)

  • Omschrijving: Het traject bestaat uit de volgende bijeenkomsten:

  • Startbijeenkomst

  • Individuele afspraken met de begeleider

  • Afsluitende bijeenkomst (onderzoeksmiddag)

  • Vereiste voorbereiding door studenten: studenten dienen ingelezen te zijn in het onderwerp dat zij voor ogen hebben.

Toetsing en weging

Toetsvorm(en)

  • Scriptie inclusief beleidsaanbeveling (75% van het eindcijfer)

  • Presentatie (25% van het eindcijfer)

De scriptie is herkansbaar bij een onvoldoende resultaat in de eerste kans. De scriptie mag de presentatie compenseren, maar de scriptie is niet compenseerbaar met de presentatie. De presentatie vindt plaats tijdens een georganiseerde onderzoeksmiddag met de begeleiders, staf, medestudenten en belanghebbenden uit de praktijk. Studenten geven tevens peer feedback op de presentatie van een andere student om de praktijk zo goed als mogelijk te simuleren (LET OP: de peer feedback wordt, anders dan in andere vakken, niet becijferd). De presentatie kan niet herkanst worden.
Bij een onvoldoende eindresultaat dient de student zich het volgend academisch jaar opnieuw in te schrijven op een thema.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Literatuurlijst

Verplicht studiemateriaal

De student dient zelf proactief te zoeken naar academische literatuur die relevant is voor de onderzoeksvraag. De begeleider kan vanuit het subthema enkele academische artikelen suggereren.

Inschrijven

Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie. 

Contact

  • Vakcoördinator: Dr. J. Been

  • Bereikbaarheid: afspraken met de docent kunnen worden gemaakt via een e-mail aan de vakcoördinator of via het secretariaat van de Afdeling Economie.

  • Telefoon: via secretariaat.

  • E-mail: j.been@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling