Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de lerarenopleiding of tweejarige Educatieve master.
Beschrijving
Tijdens het studieonderdeel Pedagogisch-didactisch handelen worden de studenten begeleid bij het leren van hun praktijkervaringen en het verdiepen en verbreden van hun onderwijsrepertoire. Studenten leren op een systematische en onderzoeksmatige manier hun praktijkervaringen te begrijpen en te analyseren vanuit pedagogische en didactische perspectieven, nieuwe voornemens en plannen te formuleren, uit te voeren in de lespraktijk en opnieuw te evalueren in een doorlopende leercyclus.
Behalve de bijeenkomsten Pedagogisch-didactisch handelen volgt de student voor aanvang van de opleiding startactiviteiten afhankelijk van de pedagogische en didactische voorkennis en eerder verworven competenties. Daarnaast kiest de student, passend bij de eigen ontwikkeling en leervragen, uit een aanbod van enkele keuzebijeenkomsten ter verdieping, verbreding of remediëring.
Leerdoelen
Je kunt op een systematische en onderzoeksmatige manier praktijkervaringen analyseren vanuit pedagogische en didactische perspectieven, nieuwe voornemens en plannen formuleren, deze uitvoeren in de lespraktijk en opnieuw evalueren in een doorlopende leercyclus. Meer specifiek kun je:
praktijkervaringen nauwgezet beschrijven en analyseren vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief en de daaraan verbonden concepten;
op een opbouwende manier feedback geven, vragen, ontvangen aan en van relevante anderen en deze gebruiken bij de formulering van nieuwe voornemens;
voornemens formuleren, een nieuw ontwerp maken en uitvoeren en hierbij gebruik maken van de pedagogisch-didactische perspectieven en de daaraan verbonden concepten;
toetsen of beoogde doelen zijn bereikt, en;
de eigen visie op onderwijs en de eigen pedagogisch-didactische ontwikkeling verwoorden in relatie tot de eigen professionele identiteit, de schoolcontext, doelen van het (school)vak en manieren waarop de student die doelen wil bereiken.
Voor het begrijpen en analyseren van praktijkervaringen maakt de student gebruik van theorie die aangeboden wordt bij Vakdidactiek en Pedagogiek en van algemene theorieën op het gebied van:
Klassenmanagement
Ontwerpen van onderwijs
Motivatie
Gesprekstechnieken
Formatief evalueren en feedback
Diversiteit en inclusie
Deze thema’s zullen in elk geval aan bod komen tijdens de bijeenkomsten van PDH en dienen gebruikt te worden bij de video-analyse en evaluatie van de eigen lessen.
Rooster
Onderwijs verzorgd door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Werkcollege
Studiebegeleiding
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Toetsing vindt plaats op basis van:
1. Een schriftelijk ontwikkeldossier waarin de ontwikkeling als docent wordt beschreven en geanalyseerd in relatie tot relevante theoretische inzichten en de eigen (zich ontwikkelende) pedagogisch/didactische visie. Inhoud en specifieke opdrachten staan vermeld in de syllabus.
2. Een gesprek: een mondelinge toelichting en onderbouwing op het ontwikkeldossier. In dit gesprek kan de supervisor verdiepende vragen stellen over je keuzes, aanpak en reflecties. Deze mondelinge toelichting helpt niet alleen om de inhoud goed te begrijpen, maar draagt ook bij aan het waarborgen van de eigenheid van je werk en het voorkomen van fraude of onrechtmatig gebruik van bijvoorbeeld AI-tools.
Zie voor de inleverdeadline van het product het deadlineoverzicht en de Syllabus Pedagogisch-didactisch handelen.
Steekproefsgewijs kan aan de student gevraagd worden om een mondelinge toelichting te geven nadat het eindwerk is ingeleverd. Deze nadere toelichting kan bijvoorbeeld de bronvermeldingen, voetnoten of citaten betreffen.
Weging
Het eindcijfer van het vak komt tot stand op basis van het ontwikkeldossier, de presentatie daarvan en het gesprek waarbij de rubric professional wordt gebruikt.
Herkansing
PDH1 kan worden herkanst door de bijgestelde eindproducten opnieuw in te leveren voor de herkansingsdeadline.
Zie voor de inleverdeadline het deadline overzicht.
Literatuurlijst
Voor literatuurlijst zie de Syllabus Pedagogisch-didactisch handelen.
Tijdens het studieonderdeel PDH1 worden onder meer de onderstaande boeken gebruikt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van diverse artikelen, die via Brightspace ter beschikking zullen worden gesteld.
Van Ast, M., De Loor, O. en Spijkerboer, L. (oorspronkelijke auteurs Ebbens, S. en Ettekoven, S.) Effectief leren. De docent als regisseur Noordhoff 5 e druk 2020 ISBN 9789001896522
Teitler, P.I., Lessen in orde Coutinho 3 e druk 2017 óf 4 e druk 2022 ISBN 9789046905531 ISBN 9789046908051 • Janssen, F, Hulshof, H., & van Veen, K. Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden. Leiden / Groningen: UFB 2016 ISBN 9789082314113 Digitaal beschikbaar via: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/iclon/onderzoek/uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf Een folie-exemplaar kan voor € 12,50 worden aangeschaft (uitsluitend via QR code) bij de balie van het ICLON (3e verdieping Willem Einthovengebouw).
Konig, A., In gesprek met de leerling Educatieve Partners / KPC 1995 ISBN 9040200327 Digitaal beschikbaar via: https://app.box.com/s/qi6362aq8rgs3ez4568c2gi6kdirz5kt
Kirschner, P., Claessens, L. & Raaijmakers, S. Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Meppel: Ten Brink 2018 ISBN 9789077866504 Digitaal beschikbaar via: https://newsroom.didactiefonline.nl/uploads/BOEKEN/20190107%20Op%20de%20schouders%20van%20reuzen%20Definitief%20download.pdf
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P. A. Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink 2019 ISBN 9789077866528 Digitaal beschikbaar via: https://www.ou.nl/documents/846784/0/Wijze_Lessen_digitaal_160919.pdf/53ce9ca8-c213-ebc6-d674-ac24f78596ef
In de bijeenkomsten wordt ook gebruik gemaakt van literatuur die aangereikt wordt bij andere studieonderdelen, zoals Vakdidactiek en/of Pedagogiek.
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.
Contact
Coördinator Pedagogisch-didactisch handelen: Gitta de Graaf, Evelien Stoutjesdijk en Nienke Wieringa
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
Tijdens Pedagogisch-didactisch handelen in de klas leren studenten op een systematische en onderzoeksmatige manier praktijkervaringen te begrijpen en te analyseren.