Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
De geschiedenis van homoseksualiteit in Europa is nauw verweven met de economische, sociale en politieke geschiedenis. Seksualiteit wordt vaak beschouwd als een privéaangelegenheid, maar staatsregels, kerkelijke leerstellingen, psychiatrie, massamedia en populaire cultuur reguleren en vormen onze seksualiteit op verschillende manieren. Historisch gezien is homoseksualiteit gedefinieerd in termen van verlangens, gedrag en identiteiten. Deze cursus neemt ons mee van achttiende-eeuwse sodomitische subculturen, via de seksuele revoluties van de jaren 1920-1930 en 1960-70, naar de verhitte debatten over LGBTQ-rechten in een multicultureel Europa van vandaag. De cursus concentreert zich op gebeurtenissen uit Nederland, en plaatst deze in een context met verwante geschiedenissen uit Engeland, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Nederland heeft in de voorhoede gestaan van transnationale discussies over homoseksualiteit, vooral sinds 2001 toen het land als eerste ter wereld het huwelijk en adoptie voor paren van hetzelfde geslacht legaliseerde. In veel opzichten gaat deze geest van activisme terug tot het Nederlandsch Wetenschappelijk Humanitair Komitee, opgericht in 1912 door (Leiden alum) Jacob Schorer. Toch is de Nederlandse houding ten opzichte van homoseksualiteit niet altijd zo liberaal geweest; zo onderzoeken we de bezorgdheid over homoseksuele seks in de Nederlandse koloniën, of de wijdverbreide angst (in het begin van de twintigste eeuw) dat tieners werden ‘seduced into’ homoseksualiteit. Vandaag de dag structureren houdingen ten opzichte van LGBTQ-rechten Nederlandse en bredere Europese publieke discussies over asielrechten, naturalisatie-examens en EU-lidmaatschap.
Taal: Sommige colleges en discussies zullen in het Engels zijn. Nederlands kan gebruikt worden voor alle schrijfopdrachten en de presentaties.
vroegmodern/modern
cultuurgeschiedenis/gendergeschiedenis/globalhistory/kolonialegeschiedenis/migratiegeschiedenis/minderhedengeschiedenis/socialegeschiedenis/stadsgeschiedenis
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1). een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.
5. participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis: de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend perspectief (lokaal, regionaal of internationaal; met nadrukkelijke aandacht voor klasse, gender, etniciteit, religie en seksualiteit) en de rol van individuen, (internationale) organisaties, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting; aandacht voor de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd, de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief in de periodeca. 1500 tot nu. - De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Economische en Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaalwetenschappelijke en economische concepten, het verwerven van inzicht in de interactie tussen beleid en economie en in sociale processen; het gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
- Actuele debatten in historisch perspectief plaatsen.
- Bewustwording voor diversiteit.
- Historisch onderzoek aan beleid koppelen.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 8-10Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4Participatie
getoetste leerdoelen: 5Opdracht 1 (literatuuronderzoek)
getoetste leerdoelen: 1,2,4Opdracht 2 (concept werktsuk)
getoetste leerdoelen: 1,2Opdracht 3 (bespreking actuele debatten)
getoetste leerdoelen: 8-10
Weging
Werkstuk: 60%
Mondelinge presentatie: 5%
Participatie: 20%
Opdracht 1: 5%
Opdracht 2: 5%
Opdracht 3: 5%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Literatuurlijst
Vereist leesmateriaal wordt gepubliceerd via Brightspace
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges worden geannuleerd.
Annulering is mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het college. Studenten worden meteen geïnformeerd en maken in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.
Werkcolleges gaan zeker door bij een inschrijving van 24 personen.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
Taal: Sommige colleges en discussies zullen in het Engels zijn. Nederlands kan gebruikt worden voor alle schrijfopdrachten en presentaties