Studiegids

nl en

Lijn Professionele Vaardigheden jaar 3

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Het vaardigheidsonderwijs van LBV jaar 2 moet met een positieve beoordeling zijn afgerond om te kunnen starten met de LBV jaar 3. Tevens moet er voldoende studievoortgang zijn in de blokken om te kunnen starten in LBV jaar 3. Als criterium is gesteld dat ten minste twee van de volgende drie blokken moeten zijn gehaald: Blok Vraagstukken Bewegen, Blok Vraagstukken Buik en Blok Vraagstukken Borst en Nier.

Beschrijving

De Lijn Professionele Vorming strekt zich uit over alle jaren van de bachelor fase van de geneeskunde opleiding. Met deze lijn bereiden de studenten zich voor op de klinische (master) fase van de opleiding. In ieder jaar doorlopen de studenten een docentcoachtraject. Daarnaast zijn er per jaar specifieke aandachtspunten. In het eerste jaar ligt het accent vooral op aanleren van communicatieve vaardigheden en ontwikkelen van professioneel gedrag. In het tweede jaar ligt het acent op het oefenen van consultvoeren, klinisch redeneren en aanleren van vaardigheden lichamelijk onderzoek. In het derde jaar worden de kennis en vaardigheden van LPV 1-2 en blokonderwijs geïntegreerd toegepast zodat de vaardigheden van dataverzameling en het klinisch redeneren verder doorontwikkeld worden. Er wordt gebruik gemaakt van diverse onderwijsvormen die passend zijn bij de specifieke leerdoelen. Met als voorgaande jaren sluit het onderwijs in de LPV jaar 3 daar waar mogelijk aan bij het parallel lopende blok onderwijs en bij de andere lijnen.

Leerdoelen

  1. De student past de consultvoeringsvaardigheden adequaat toe, zowel in rollenspel met medestudent en met simulatiepatiënten als in contact met echte patiënten: -Structureren consult/ gesprek. Opening: Noemen van naam en functie (indien nog niet bekend bij de ander). Patiënt op zijn gemak stellen. Informeren naar reden van komst of uitleg over doel van gesprek. Uitleg over verloop van gesprek, Middendeel: Informatie verzamelen vanuit patiënt perspectief (hulpvraag, wensen en verwachtingen, SCEGS). Informatie verzamelen vanuit biomedisch perspectief (speciële anamnese: 7 dimensies van de hoofdklacht en bijbehorende tractus). Indien relevant: verzamelen van contxt informatie (personalia, algemene - of tractus anamnese). Afsluiting: Samenvatting. Beantwoorden van hulpvraag. Uitleg over het vervolg. Evaluatie consult. Open vragen, gesloten vragen, concretiserende vrage, reflectieve vragen, copingsvragen, schaalvragen. Actief luister gedrag: open vragen, doorvragen, verbaal volgen, parafraseren, samenvatten, hanteren van stiltes, gevoelsreflecties. Empathie en opbouwen van patiënt-arts relatie.
  2. De student demonsreert in een rollenspel met een simulatiepatiënt dat hij op een gestandaardiseerde manier het screenend internistisch onderzoek en het screenend neurologisch onderzoek kan verrichten.
  3. De student hanteert de kledingvoorschriften en handhygiëne volgens het fungerende ziekenhuisprotocol (IPROVA, Qmentum(.
  4. De student past klinisch redeneren toe op een papieren casus met vraagstukken die tijdens de Patiënt Demonstratie College, de Docentcoach-bijeenkomsten, de Vroege Praktijk Contacten behandeld zijn: -De relevante anamnesevragen voorstellen. -De (alarm)symptomen herkennen. -Het relevant lichamelijk onderzoek voorstellen en de gegeven uitkomsten interpreteren. -Zinvol aanvullend onderzoek voorstellen en de gegeven uitkomsten interpreteren. -Aangeven hoe epidemiologische gegevens en contextinformatie de besluitvorming van de arts kunnen beïnvloeden.
  5. De student past in een rollenspel met een simulatiepatiënt theorie toe over lastige interactiepatronen, slechtnieuwsgesprek en gedeelde besluitvorming.
  6. De student toont professioneel gedrag, in zijn omgang met zichzelf, met de werkgroep begeleider, zijn medestudenten en met zijn taken, wat zich uit in: -Op tijd komen. -Studieopdrachten maken. -Verslgen en opdrachten op tijd inleveren. -Op vragen en/ of opmerkingen van groepsgenoten en docenten constructief reageren. -Actief deelnemen in discussies en/ of maken van groepsproduct. -Groepsleden ruimte geven bij te dragen aan discussies/ opdracht en elkaars mening respecteren.
  7. De student geeft en ontvangt feedback volgens de in het lijnboek geformuleerde feedbackcriteria.
  8. De student past op regelmatige wijze reflectie toe en stelt actief zijn persoonlijke ontwikkelingsplan op met nadruk op concrete acties die tot verbetering gaan leiden.
  9. De student hanteert het beroepsgeheim en hanteert gepaste professionele afstand/ betrokkenheid tijdens consultvoering en lichamelijk onderzoek.
  10. De student is in staat zich een mening te vormen voor de actuaiteit met betrekking tot de organisatie van de gezondheidszorg.
  11. De student past kennis over organisatie en financiering van zorg toe in het innemen van een standpunt over de organisatie van zorg.
  12. De student kan samenwerking beoordelen en suggesties geven voor verbetering aan medestudenten.
  13. De student bepaalt op basis van een beschrijving welke determinanten van gezondheid en ziekte bijdragen aan ervaren gezondheid van patiënt of populatie.
  14. De student doet a.d.h.v. een gezondheidsprobleem bij (een deel van) de populatie een voorstel van beelid m.b.t. preventie en gezondheidsbevordering voor een patiënt of een populatie.
  15. De student stemt een advies voor behandeling/ therapie (incl. gedragsondersteuning) en de verwijzing daarnaar af aan de leefomstandigheden en context van de patiënt.
  16. De student demonstreert de basisvaardigheden van motiverende gespreksvoering.

Rooster

Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.
De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/ of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.

Onderwijsvorm

  • Inleidend college en werkcolleges

  • Patiënt demonstratiecolleges

  • Studieopdrachten

  • Responsiecolleges

  • Werkgroepen (docentcoach-bijeenkomsten)

  • Reflectiegesprekken

  • Proefdeeltoets met simulatiepatiënten inclusief reflectie

  • Individuele docent-coachgesprekken

  • Vroege Praktijk Contacten

  • Samenwerken lerenopdrachten, zelfstudie, oefenen

Toetsing en weging

  • Docentcoach beoordeling

  • 2 x beoordeling vroege praktijk contacten

  • Toets consultvoeren bij simulatie patiënten

  • Vaardigheidstoets internistisch en neurologisch lichamelijk onderzoek bij simulatiepatiënt

  • BLS

  • Schriftelijk tentamen klinisch redeneren

Literatuurlijst

Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, wordt verwezen naar de Studiematerialenlijst van GNK 2025-2026.

Inschrijven

Inschrijven vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol inschrijven v oor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentnwebsite.

Contact

LPV3@lumc.nl

Opmerkingen

nvt