Deze lijnweek is onderdeel van de Lijn Professionele Vaardigheden (LPV). Let op:voor deze lijnweek apart kun je geen studiepunten halen. Het voldoende afrondenvan de lijnweek Ethiek en Recht van de Gezondheidszorg en de lijnweek Preventieen Gezondheidsbevordering levert drie studiepunten op.
Toegangseisen
Toegang tot de bachelor Geneeskunde.
Beschrijving
De lijnweek Ethiek en Recht van de Gezondheidszorg (G1LER) bereidt de eerstejaarsgeneeskunde student voor op de morele en juridische kaders van het werk alszorgverlener. Tijdens deze module bestuderen de studenten de beroepsmoraal van dehedendaagse arts, maken zij kennis met de juridische kaders van de hulpverlener endenken zij na over hun eigen professionele verantwoordelijkheid.
De module vindt plaats in de week direct voorafgaand aan de zorgstage. Tijdens dezestage zal de geneeskundestudent voor het eerst gaan werken met patiënten in dezorgpraktijk. Daarom is het van belang dat zij op de hoogte zijn van de belangrijksteethische en juridische uitgangspunten die in de zorg gelden. De module G1LER helptstudenten om een helder beeld te krijgen wat in deze fase van de opleiding juridisch,ethisch en daarmee ook praktisch van de student verwacht wordt. Deze module vormde basis voor het ethiek en recht onderwijs in het verloop van de geneeskundestudie.Het nadenken over morele en juridische kaders is geen eenmalige oefening, maar eenprofessionele vaardigheid die studenten tijdens hun studie en loopbaan steeds verderzullen ontwikkelen.
Leerdoelen
De student:
1. herkent de normatieve context van het systeem dat de geneeskunde is
2. benoemt de ethische en juridische contouren van de arts-patiëntrelatie en deberoepsuitoefening zoals beschreven in de artseneed en de WGBO
3. kan de principes van goed doen, respect voor autonomie, niet-schaden, enverdelende rechtvaardigheid herkennen in klinische situaties
4. heeft kennis van in de chronische patiëntenzorg toepasselijke wetgeving(Grondrechten, Wzd en Wvggz) en kan in praktijksituaties herkennen wanneer dezevan toepassing is
5. kent de regels van het beroepsgeheim en kan deze toepassen op veelvoorkomendevoorbeelden in de zorgpraktijk
6. kan de betekenis van het concept professionele verantwoordelijkheid uitwerken inklinische situaties, met gebruikmaking van het normatieve kader van debelangrijkste ethische uitgangspunten
7. kan de grenzen van het eigen kunnen bewaken en toelichten ten overstaan vancollega’s in de zorg
8. is op de hoogte van de normen voor professioneel handelen tijdens de zorgstage enbij patiëntdemonstraties, passend binnen de ethische en juridische kaders
9. maakt passend bij de studiefase een begin met de ontwikkeling tot professional,met de focus op professioneel gedrag in de medische context
10. herkent het belang van het perspectief van de patiënt en van naasten, en debetekenis van het levensverhaal van de patiënt voor de actuele zorgsituatie en watdaarin ‘goede’ zorg is
11. is zich bewust van de eigen stereotypen en normatieve vooronderstellingen en kandeze kritisch bevragen
Rooster
Het rooster is te raadplegen via MyTimeTable.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Werkcolleges
Werkgroepen
Team Based Learning sessies
Zelfstandige literatuurstudie
Groepsopdrachten
E-learnings
Toetsing en Weging
Het onderwijs in de lijn Ethiek en Recht (E&R) in de bachelor Geneeskunde wordtlongitudinaal gegeven. Per jaar zullen opdrachten worden voorgeschreven die deBachelor student toevoegt aan zijn of haar portfolio E&R. De toebedeelde ECTS voorde lijnweek Ethiek en Recht van de Gezondheidszorg (G1LER) in het eerste jaar vande bachelor worden toegekend wanneer voldaan is aan de eisen uit het toetsplan vande lijnweek G1LER (1,5 ECTS) en van de lijnweek Preventie enGezondheidsbevordering (1,5 ECTS).
Literatuurlijst
In de model wordt gebruik gemaakt van literatuur die beschikbaar is via PubMed en publieke sites. Ook wordt in beperkte mate literatuur geüpload op Brightspace.
Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, zie de Studiematerialenlijst GNK 2025-2026..
Inschrijven
Inschrijving vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol Inschrijven voor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentenwebsite.
Let op: eerstejaarsstudenten worden voor de werkgroepen ingeschreven door de Studentenadministratie. Voor de (deel)tentamens moeten eerstejaars zich echter wel zelf inschrijven. Ouderejaars studenten moeten zich voor werkgroepen inschrijven via MyStudyMap.