Studiegids

nl en

Honours Oriëntatievak Post-COVID belicht. Werk samen aan een helder verhaal

Vak
2025-2026

Toegangseisen

Dit Honours Oriëntatievak staat open voor max 40 Nederlandstalige eerstejaars studenten van alle faculteiten die zich willen oriënteren op deelname aan Honours College (HC). De link om je in te schrijven voor dit vak vind je onderaan bij 'inschrijven'.

Succesvolle afronding van dit vak geeft de mogelijkheid om in te stromen in een van de volgende vier trajecten: HC Health, HC Bèta & Life Science, HC Science, Society and Self en HC Humanities Lab.

Beschrijving

De impact van COVID, het lijkt zo’n beetje passé. Níets is minder waar voor iedereen die kampt met langdurige klachten na een COVID-infectie. Bij mensen met post-COVID (ook wel Long-COVID) zijn meerdere organen en systemen in het lichaam aangetast en dat leidt tot verschillende lichamelijke en mentale klachten. Van de inmiddels zo’n 200 bekende symptomen komen gebrek aan energie, spierpijn, benauwdheid en geheugenproblemen veel voor. Hoe deze klachten precies ontstaan en hoe ze te behandelen, daarover tasten we nog veel in het duister. In Nederland zijn zo’n 90.000 mensen door Post-COVID ernstig beperkt in hun dagelijks leven, leidend tot o.a. verzuim op school of het werk. Dit heeft ook maatschappelijk flinke impact.

In dit Honours Oriëntatievak ga je aan de slag met dit actuele thema. Onze maatschappelijk partner in het vak is de stichting C-support (www.c-support.nu). Zij ondersteunen in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mensen met langdurige klachten na COVID, hun naasten en betrokken professionals. C-support doet in de praktijk wat je als student in dit vak zélf gaat doen. Samen met twee medestudenten ontwikkel je een communicatieproduct voor een specifieke doelgroep binnen Post-COVID: patiënten, hun naasten, zorgprofessionals beleidsmakers. Verschillende communicatieproducten van studenten die dit vak vorig jaar volgden, gaan écht gebruikt worden door patiënten, naasten en zorgprofessionals, zoals een prentenboek voor kleine kinderen met een ouder met Post-COVID.

De thematiek van Post-COVID wordt in het vak vanuit verschillende vakgebieden benaderd. Allereerst geeft ervaren huisarts Alfons Olde Loohuis, tevens landelijk Post-COVID-expert bij C-support, samen Marja Diemel, een huisarts én Post-COVID patiënt een inkijkje in het ziektebeeld en de persoonlijke en maatschappelijk impact ervan. Tijdens vier verdiepingsclasses zoom je vervolgens op de problematiek in vanuit een historisch perspectief, een zorgperspectief, een filosofisch perspectief en een perspectief van verlies & rouw, met docenten uit verschillende faculteiten. En tijdens vaardigheidstrainingen en projectbijeenkomsten leer je om samen een duidelijke boodschap voor verschillende doelgroepen te formuleren en een passend communicatieproduct te maken. Het eindresultaat presenteer je met je groepsgenoten aan een jury van inhouds- en ervaringsdeskundigen tijdens een eindsymposium.

Dit oriëntatievak is dé gelegenheid om kennis te maken met interdisciplinair Honoursonderwijs rond een complex maatschappelijk thema. Ondertussen kun je in de praktijk ervaren of een substantiële onderwijsinspanning náást je reguliere curriculum voor jou past.

Leerdoelen

Na afronding van het vak ben je in staat om:

Thema & Maatschappij

  • de persoonlijke en maatschappelijke impact van Post-COVID te benoemen;

  • relevante (maatschappelijke) ontwikkelingen te duiden in het kader van Post-COVID.

Doelgroep & Boodschap

  • een duidelijke boodschap naar een specifieke doelgroep te formuleren;

  • te bepalen op welke manier de boodschap het beste overkomt zowel qua (argumentatie)structuur als taalgebruik; studenten hebben kennis over verschillende retorische technieken;

  • te bepalen welk communicatiemiddel het beste past voor betreffende doelgroep en boodschap.

Samenwerking

  • als groep te bepalen welke stappen nodig zijn om tot een eindproduct te komen;

  • elkaars (interprofessionele) inbreng te waarderen en te benutten;

  • in groepsverband een duidelijke verdeling van taken te maken;

  • elkaar op de uitwerking en het proces aan te spreken.

Rooster

Alle bijeenkomsten vinden plaats in het LUMC. Tijdens de bijeenkomsten van drie uur ontvangen studenten een vegetarische versnapering.

  • maandag 2 maart, 17.00-20.00 uur

  • maandag 9 maart, 17.00-20.00 uur

  • maandag 16 maart, 17.00-20.00 uur

  • dinsdag 17 maart, 17.00-19.00 uur

  • dinsdag 24 maart, 17.00-20.00 uur

  • maandag 30 maart, 17.00-20.00 uur

  • dinsdag 7 april, 17.00-20.00 uur

  • maandag 13 april, 17.00-20.00 uur

  • maandag 20 april, 17.00-19.00 uur

  • week van 11 mei: groepsgesprek, in overleg in te plannen

  • maandag 1 juni, 17.00-19.00 uur

  • maandag 15 juni, 17.00-19.00 uur

  • maandag 22 juni, 17.00-19.00 uur

Onderwijsvorm

Kennis over Post-COVID en relevante aspecten verwerf je in de introductiebijeenkomst, tijdens de verdiepingsclasses en met zelfstudie. De benodigde vaardigheden train je primair in vaardigheidstrainingen, en tijdens je samenwerkingsproject. De kennis en vaardigheden pas je met twee medestudenten in de projectfase toe in een maakopdracht. Actieve deelname aan alle vakonderdelen is verplicht.

Toetsing en weging

Het eindoordeel (voldoende/onvoldoende) wordt in ieder geval gebaseerd op:

  • Actieve deelname aan het vak

  • Samenwerking in de projectfase en resulterend communicatieproduct

  • Presentatie van communicatieproduct tijdens het eindsymposium

Literatuurlijst

Literatuur en andere vakinformatie wordt gedeeld via Brightspace.

Inschrijven

Je schrijft je in voor dit Honours Oriëntatievak via dit formulier, tussen 1 december 2025 en 8 februari 2026, 23:59.

Contact

Stuur voor vragen een berichtje naar de coördinator van dit vak, dr. Marion Verduijn, via honourscollegehealth@lumc.nl.

Opmerkingen